Εκεί όπου δρόμοι της Αθήνας έχουν γαλλικά ονόματα, από την πλατεία Ομονοίας μέχρι τους σταθμούς Λαρίσης & Πελοποννήσου, το Μεταξουργείο, τον Άγιο Παύλο και την πλατεία Βικτωρίας, η πόλη μεταμορφώνεται από αύριο και για δέκα ημέρες σε ένα «Μικρό Παρίσι» Καμπαρέ, βαριετέ , μουσικοθεατρικές και χορευτικές παραστάσεις, φωτογραφίες και street art, διαλέξεις και συζητήσεις βρίσκονται στο μενού του 7ου φεστιβάλ «Μικρό Παρίσι των Αθηνών 2019», που όπως κάθε χρόνο θα έχει και μουσικές jazz, μουσικές του κόσμου και του δρόμου αλλά και γαλλικό τραγούδι, εκπαιδευτικά προγράμματα και παιχνίδια. Θα συμμετέχουν περισσότεροι από 500 καλλιτέχνες, δημιουργοί και άνθρωποι του πνεύματος από την Ελλάδα και το εξωτερικό, σε πολλά επιλεγμένα σημεία (θέατρα, μουσικές σκηνές-μπιστρό, γκαλερί, πλατείες, πεζόδρομοι, ωδεία, σχολεία, νεοκλασικά-ιστορικά κτίρια, ξενοδοχεία και άλλοι εναλλακτικοί χώροι). Το θέμα που επιλέχθηκε για το 2019 είναι «Cabarets du monde» - τα καμπαρέ του κόσμου. Σήμα κατατεθέν της Παρισινής νυχτερινής διασκέδασης από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι και σήμερα, το καμπαρέ αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για σπουδαίους δημιουργούς ζωγράφους, συνθέτες, ποιητές. Από το Moulin Rouge και το Chat noir πέρασαν και άφησαν το ιστορικό τους αποτύπωμα ο Τουλούζ Λοτρέκ, ο Πάμπλο Πικάσο και πολλοί άλλοι σπουδαίοι δημιουργοί που λάτρεψαν το Παρίσι και τα καμπαρέ του. To Μικρό Παρίσι των Αθηνών γεννήθηκε το 2013 και το πρώτο φεστιβάλ ήταν αφιερωμένο στον Αλμπέρ Καμί για τα 100 χρόνια από τη γέννησή του. Συνδιοργανώνεται από το Αθηναϊκό Καλλιτεχνικό Δίκτυο και τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων και έχει την υποστήριξη της Γαλλικής Πρεσβείας και του Γαλλικού Ινστιτούτου στην Ελλάδα. Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα του Φεστιβάλ:
https://sites.google.com/view/petitparis/φεστιβάλ και στο facebook: https://www.facebook.com/Petit-Paris-d-Athènes-το-μικρό-Παρίσι-των-Αθηνών-155101054698570
0 Comments
Διακόσια χρόνια λειτουργίας κλείνει σήμερα το μουσείο Πράδο στη Μαδρίτη, που αριθμεί 8.200 σχέδια, 7.600 έργα ζωγραφικής, 4.800 εκτυπώσεις και 1.000 γλυπτά, καθώς και πολλά άλλα έργα τέχνης και ιστορικά έγγραφα. Καθόλου άσχημα για ένα μουσείο, που όταν άρχισε να λειτουργεί στις 19 Νοεμβρίου του 1819, είχε μόλις 311 έργα ζωγραφικής. Μεταξύ των εκθεμάτων του, είναι πίνακες του Ντιέγκο Βελάσκεθ, Φρανσίσκο ντε Γκόγια, έργα του Τισιανό, του Τιντορέτο, του Ρούμπενς, του Ραφαήλ, του Ντύρερ, του Ελ Γκρέκο, του ΙερώνυμουΜπος, η έκθεση με έργα του οποίου το 2016, με αφορμή τα 500 χρόνια από τον θάνατό του εκτίναξε την επισκεψιμότητα του μουσείου από 2.600.000 επισκέπτες σε τρία εκατομμύρια. Ήταν η πιο επιτυχημένη έκθεση που είχε διοργανώσει ποτέ το Πράδο. Το κτίριο σχεδιάστηκε το 1785 από τον αγαπημένο αρχιτέκτονα του βασιλιά Καρόλου Γ, Χουάν ντε Βιλανουέβα και θα στέγαζε το μουσείο φυσικών επιστημών. Ήταν μέρος ενός μεγαλοπρεπούς κτιριακού σχεδίου σχεδιασμένου να δώσει στη Μαδρίτη ένα μνημειώδη αστικό χώρο. Η λέξη «prado», που στα ισπανικά σημαίνει «λιβάδι» χαρακτήρισε ολόκληρη την περιοχή του Μουσείου στην οποία βρίσκεται και ο Βοτανικός Κήπος και το Δημαρχείο της Μαδρίτης, που επίσης σχεδίασε ο Βιλανουέβα. Στο ίδιο μέρος ο Ναπολέων είχε εγκαταστήσει το ιππικό και τις μπαρουταποθήκες για τα στρατεύματά του κατά τη διάρκεια του πολέμου της Ιβηρικής. Το κτίριο ωστόσο δεν έγινε ποτέ μουσείο φυσικών επιστημών, αντιθέτως, η φιλότεχνη βασίλισσα, η Μαρία Ισαβέλλα ντε Μπραγκάνζα, σύζυγος του εγγονού του Καρόλου, Φερδινάνδου 7ου, στέγασε εκεί τη βασιλική συλλογή Ζωγραφικής και Γλυπτικής, η οποία άνοιξε για πρώτη φορά στο κοινό τον Νοέμβριο του 1819. Μέχρι σήμερα αυτή η συλλογή αποτελεί τον πυρήνα της συλλογής του Μουσείου και λέγεται ότι είναι τόσο μεγάλη, που κάθε φορά εκτίθεται μόλις το ένα έβδομο της. Το πιο γνωστό έργο που εκτίθεται στο Μουσείο είναι το «Las Meninas» του Βελάσκεθ. Ο Βελάσκεθ όχι μόνο παραχώρησε στο Μουσείο τα έργα του, αλλά δραστηριοποιήθηκε ενεργά στο να συγκεντρώσει στο Μουσείο έργα ιταλών καλλιτεχνών. Το 1918 επεκτάθηκε και κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου, κατόπιν σύστασης της Κοινωνίας των Εθνών, 353 πίνακες μαζί με άλλα έργα τέχνης στάλθηκαν στη Βαλένθια. Αργότερα κατέληξαν στη Γενεύη, από όπου επέστρεψαν στο Μουσείο με νυχτερινά τρένα μέσω γαλλικού εδάφους, μόλις ξέσπασε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος. Στα χρόνια της καθεστώτος Φράνκο, το μουσείο επεκτάθηκε δύο ακόμα φορές και αντικαταστάθηκαν τα ξύλινα δάπεδα με μάρμαρο. Όταν αποκαταστάθηκε η Δημοκρατία στην Ισπανία, το 1981, επέστρεψε από την Αμερική η περίφημη «Γκερνίκα» του Πάμπλο Πικάσο εκτέθηκε στο Πράδο. Αργότερα όμως μεταφέρθηκε στο Μουσείο Τέχνης Βασίλισσα Σοφία, όπου διαμορφώθηκε ο κατάλληλος χώρος για να εκτεθεί ένας τόσο τεράστιος πίνακας. Το μουσείο, με αφορμή τα 200α του γενέθλια, επεκτάθηκε ξανά κατά 2.500 τ.μ., ενώ εντάχθηκε στο πυρήνα του το ιστορικό Salon de Reinos με παράλληλη δημιουργία νέων δημόσιων χώρων. Photos by https://commons.wikimedia.org
Το Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας επανέρχεται δυναμικά ακόμα πιο πλούσιο, πιο ενδιαφέρον και πιο διευρυμένο με μια διοργάνωση-γιορτή για όλα τα παιδιά και τις οικογένειές τους και με στόχο να προσφέρει διασκέδαση, δημιουργικότητα, επικοινωνία, συλλογικότητα και εκπαίδευση. Από τις 18-24 Νοεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και στον κινηματογράφο ΔΑΝΑΟΣ με εκπαιδευτικές προβολές (18-22 Νοεμβρίου) και με ένα πρωτότυπο και απολαυστικό κινηματογραφικό πρόγραμμα για όλους (22-24 Νοεμβρίου). Η Αμάντα Λιβανού (Πρόεδρος του Φεστιβάλ) και η Καλλιόπη Χαραλάμπους (Διευθύντρια του Φεστιβάλ) και ιδρυτικά μέλη του, είναι οι δύο γυναίκες που έδωσαν πνοή σε αυτή τη διοργάνωση. Η Καλλιόπη Χαραλάμπους, μιλάει στο Distaff για την κινηματογραφική γιορτή που γίνεται για δεύτερη φορά στην Αθήνα και το όνειρο της να εξελιχθεί «σ’ ένα ετήσιο κινηματογραφικό ραντεβού των οικογενειών» Πώς αποφασίσατε να ξεκινήσετε το Φεστιβάλ; Έχοντας παρακολουθήσει αντίστοιχα παιδικά φεστιβάλ στην Ευρώπη και την Αμερική, είδαμε ότι υπήρχε ένα κενό στην Αθήνα όσον αφορά την παρουσία του παγκόσμιου παιδικού και εφηβικού κινηματογράφου. Πέρα από τις ταινίες Ντίσνεϊ κατά κύριο λόγο, δεν υπήρχε τίποτα εναλλακτικό για τις μικρές ηλικίες. Ως μαμά ενός μικρού αγοριού ήθελα πολύ να υπάρχει και στην Αθήνα ένας κινηματογραφικός θεσμός - γιορτή για όλη την οικογένεια, όπου θα μπορούν να έρθουν παιδιά όλων των ηλικιών να παρακολουθήσουν ταινίες από όλο τον κόσμο, όπως κάνουν οι συνομήλικοί τους αλλού στην Ευρώπη. Ένα διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου για παιδιά και νέους ανοίγει ένα παράθυρο στον κόσμο. Τα παιδιά μας ακούν άλλες γλώσσες, ταξιδεύουν με τη φαντασία, μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τη διαφορετικότητα, κάνουν ένα ταξίδι χωρίς να φύγουν από την πόλη τους. Ποιοι είναι οι στόχοι του Φεστιβάλ; Η ποιοτική ψυχαγωγία για όλη την οικογένεια. Αυτός είναι ο πρώτος και βασικός στόχος μας. Δίνουμε επίσης ιδιαίτερο βάρος στην εκπαίδευση. Κάθε χρόνο παρουσιάζουμε μια σειρά από εκπαιδευτικές δράσεις: σχολικές προβολές για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, θέλοντας να ανοίξουμε διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα και να καλλιεργήσουμε την κριτική σκέψη των μαθητών πάντα με αφορμή την κινηματογραφική αφήγηση. Επίσης, παρουσιάζουμε κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά από 4 ετών. Σε μια εποχή που τα παιδιά μας κατακλύζονται από εικόνες, ο δικός μας ρόλος είναι και να εκπαιδεύσουμε τον έξυπνο θεατή του μέλλοντος. Πώς γίνεται η επιλογή των ταινιών; Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ παρουσιάζει ό,τι πιο καινούργιο από την παγκόσμια, ανεξάρτητη κινηματογραφική παραγωγή για παιδιά και νέους. Ψάχνουμε να βρούμε ιστορίες που θα συγκινήσουν και θα ψυχαγωγήσουν αλλά παράλληλα θα ξεκινήσουν και μία συζήτηση μετά την προβολή. Οι ταινίες παρουσιάζονται με ηλικιακή κατηγοριοποίηση αλλά και θεματικά. Το υλικό δεν είναι και δεν μπορεί να είναι το ίδιο για ένα παιδί 3 ετών και ένα παιδί 10 ετών. Όσο μεγαλώνουν οι ηλικίες, τα θέματα γίνονται πιο σύνθετα. Στόχος μας είναι οι ταινίες που διαλέγουμε να μιλάνε στη γλώσσα των παιδιών σε όποια ηλικία και αν είναι. Ποιες είναι οι φιλοδοξίες που έχετε για το μέλλον του; Ευχόμαστε το Φεστιβάλ να γίνει το ετήσιο κινηματογραφικό ραντεβού των οικογενειών στην Αθήνα. Θα θέλαμε να δώσουμε την ευκαιρία σε όσο το δυνατόν περισσότερα παιδιά εκτός Αττικής να δουν αυτές τις ταινίες και να ζήσουν τη γιορτή που ετοιμάζουμε. Γι’ αυτό το λόγο ξεκινήσαμε από φέτος μια εκπαιδευτική εκδρομή για μαθητές της Ε' και ΣΤ΄ Δημοτικού όπου παιδιά από την περιφέρεια φιλοξενούνται από το Φεστιβάλ και συμμετέχουν σε όλες τις δράσεις του για τέσσερις ημέρες. Φέτος έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε μαθητές από τους Αρκιούς και τα Πράμαντα Ιωαννίνων. Η δράση υποστηρίζεται από την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρία Καλλίστη. Την αυλαία του Φεστιβάλ ανοίγει η ταινία Μπίντι (Binti) της Φρεντερίκε Μίγκομ την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου, με μια ιδιαίτερη, “εκτός έδρας” κινηματογραφική πρεμιέρα, την οποία το Φεστιβάλ μοιράζεται με το Παιδικό Χωριό SOS στη Βάρη. Εκτός από την πρεμιέρα τα παιδιά του Χωριού θα παρακολουθήσουν και τις υπόλοιπες προβολές και δραστηριότητες του φεστιβάλ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και στον Δαναό και οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν από κοντά περισσότερα για το έργο των Παιδικών Χωριών SOS και πώς μπορούν να συμβάλλουν και οι ίδιοι σε αυτό. Εδώ μπορείτε να δείτε όλες τις πληροφορίες για τη φετινή διοργάνωση https://athicff.com/programma/
Και εισιτήρια μπορείτε να προμηθευτείτε: Για τις προβολές στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (τηλ. 210 7282333) στα εκδοτήρια του Μεγάρου, στο http://www.megaron.gr/ και σε όλα τα καταστήματα PUBLIC Για τις προβολές στον κινηματογράφο ΔΑΝΑΟΣ Στο ταμείο και στο http://www.danaoscinema.gr Περισσότερα από 160 γράμματα, γραμμένα σε μία περίοδο 20 ετών, ρίχνουν φως στις πιο σκοτεινές πτυχές της ζωής του Ιαν Φλέμινγκ, δημιουργού του Τζέιμς Μποντ, με τη γυναίκα του Αν. Ο οίκος Sothbys βγάζει σε δημοπρασία 160 γράμματα του ζευγαριού από τις πρώτες μέρες του μυστικού τους δεσμού -η Αν ήταν παντρεμένη όταν γνωρίστηκαν- μέχρι το πικρό τέλος του γάμου τους. Τα γράμματα, που απεικονίζουν γλαφυρά ανθρώπους της υψηλής κοινωνίας και τα κουτσομπολιά της εποχής, αποκαλύπτουν πολλά για τη σχέση τους, όπως ότι είχε και κάποιες σαδομαζοχιστικές υφές: «σε θέλω ακόμα κι όταν με δέρνεις με το μαστίγιο γιατί μου αρέσει να με πληγώνεις και μετά να με φιλάς» γράφει σ’ ένα από τα γράμματα της η Αν. Η Αν Φλέμινγκ γεννήθηκε στην αριστοκρατία και παντρεύτηκε πλούσιους άντρες. Ο πρώτος σύζυγός της ήταν ο Σέιν Ο’ Νιλ ο 3ος βαρόνος O’Νιλ. Μετά το θάνατό του στο πεδίο των μαχών το 1944, παντρεύτηκε τον μεγιστάνα Τύπου Εσμοντ Χαρμσγουόρθ , επίσης αριστοκρατικής καταγωγής. Είχε σχέση με τον Φλέμινγκ στη διάρκεια και των δύο γάμων της και μάλιστα το 1948 απέκτησαν μία κόρη, που έζησε μόλις 8 ώρες καθώς είχε γεννηθεί πρόωρα. Σ’ ένα από τα γράμματα που της έγραψε εκείνη την εποχή γράφει: «Δεν έχω λόγια να σε παρηγορήσω. Ο πόνος είναι οξύς, το ξέρω. Το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να σου στείλω την αγκαλιά μου, την αγάπη μου και τις προσευχές». Αυτό το γράμμα το είχε γράψει μετά από ένα παιχνίδι γκολφ με τον Χαρμσγουόρθ. Οι δυο τους είχαν κι άλλες σχέσεις και κατά τη διάρκεια του γάμου τους- παντρεύτηκαν το 1952- και η Ανν του είχε μάλιστα γράψει: «Αναφέρεσαι στις «κακές εργένικες ημέρες», αλλά με το μόνο πρόσωπο που σταμάτησες να κοιμάσαι όταν τελείωσαν, είμαι εγώ!».
Κι εκείνος απάντησε: «κυνηγάμε ο ένας τον άλλο σε τέτοιο βαθμό που η ζωή γίνεται ανυπόφορη». Τα γράμματα, σύμφωνα με τον Γκάμπριελ Χίτον, ειδικό του οίκου στην αλληλογραφία, αποκαλύπτουν και το πώς χτίστηκε σιγά- σιγά ο χαρακτήρας του Τζέιμς Μποντ. Δεν «είναι τυχαίο»,λέει στην εφημερίδα Guardian, ο Χίτον, που ο «Φλέμινγκ έγραψε το το Casino Royale, το πρώτο βιβλίο της σειράς, τον χρόνο που παντρεύτηκε». «Ήταν ταυτόχρονα μια διέξοδος της λίμπιντο του και μια προσπάθεια να βγάλε πολλά χρήματα για την γυναίκα που αγαπούσε και που είχε συνηθίσει να ζει στον πλούτο». Σαν σήμερα πέθανε ο Γιάννης Ρίτσος, ο ποιητής της «Ρωμιοσύνης». Γεννήθηκε το 1909. Ξημερώνοντας Πρωτομαγιά, στη Μονεμβασιά της Λακωνίας. Εσπούδασε, «ιστορία του παρελθόντος και του μέλλοντος στη σύγχρονη σχολή του Αγώνα» και, μαζί, τους ανθρώπους, τους πόθους και τα πάθη τους. Επάγγελμά του: ποιητής. Εδήλωνε «απαρηγόρητος παρηγορητής του κόσμου» και διατράνωνε: «είμαι κι εγώ από την ίδια ράτσα· επιμένω· δεν το βάζω κάτω». Το όνομά του, Γιάννης Ρίτσος. «Ερωτευμένος πάντα με τα δέντρα, τα πουλιά, τα ζώα και τους ανθρώπους, / ερωτευμένος προπάντων με το κάλλος των καθάριων στοχασμών / και με το κάλλος των νεανικών σωμάτων». Η ζωή του ποιητή, «που πολύ τον τυράννησε» και την οποία εκείνος ευγνωμονούσε ακριβώς γι’ αυτό, επειδή του έδωσε «πολύ υλικό για την ποίησή του». Νοσηλείες σε σανατόρια σε θέση απόρου, εξορίες, διωγμοί, απαγορεύσεις της ποίησής του, αλλά και έρωτες, φιλίες, ήρεμες οικογενειακές στιγμές. Και πάνω απ’ όλα, η «Ποίηση». Μέσα από αυτήν «πάλεψε με τις λέξεις, με το χρόνο, με τα πράγματα». Έδωσε θέση «στην πεταλούδα, στο χαλίκι, στ’ αλογάκι της Παναγίας, / στους ολονύκτιους στεναγμούς των άστρων, στη δροσοστάλα / που πέφτει απ’ το ροδόφυλλο, στ’ άρρωστο αηδόνι, στις μεγάλες σημαίες, / στο γαλάζιο, στο κόκκινο, στο κίτρινο». Πλούτισε «τον κόσμο με μόχθο κι εγκαρτέρηση». Ένα ποίημα που αγάπησα πολύ και ήταν από τα πρώτα που διάβασα, είναι το «Πρωινό άστρο», το οποίο έγραψε όταν γεννήθηκε η κόρη του Έρη και κυκλοφόρησε το Δεκέμβριο του 1995. Πρωϊνὸ ἄστρο Κοριτσάκι μου, θέλω νὰ σοῦ φέρω τὰ φαναράκια τῶν κρίνων νὰ σοῦ φέγγουν στὸν ὕπνο σου. Κοιμήσου κοριτσάκι. Εἶναι μακρὺς ὁ δρόμος. Πρέπει νὰ μεγαλώσεις. Εἶναι μακρὺς μακρὺς μακρὺς ὁ δρόμος. Τὸ παιδί μου κοιμήθηκε κι ἐγὼ τραγουδάω... Δύσκολα εἶναι, κοριτσάκι, στὴν ἀρχή. Τί νὰ πεῖς, δὲν ξέρεις. Δύσκολα εἶναι στὴν ἀρχή. Γιατὶ δὲν εἶναι, κοριτσάκι, νὰ μάθεις μόνο ἐκεῖνο ποὺ εἶσαι, ἐκεῖνο ποὺ ἔχεις γίνει. Εἶναι νὰ γίνεις ὅ,τι ζητάει ἡ εὐτυχία τοῦ κόσμου, εἶναι νὰ φτιάχνεις, κοριτσάκι, τὴν εὐτυχία τοῦ κόσμου. Ἄλλη χαρὰ δὲν εἶναι πιὸ μεγάλη ἀπ᾿ τὴ χαρὰ ποὺ δίνεις. Νὰ τὸ θυμᾶσαι, κοριτσάκι. Πηγή: https://www.yannisritsos.gr/
Φωτογραφία: Γκράφιτι με τη μορφή του Γιάννη Ρίτσου στον Αη Στράτη |
Archives
January 2023
Categories
All
|