«Δούλες τι στέκεσθε; πόχω το χρέος προστάξη να στρώσετε χαλιά στου δρόμου του τη στράτα; ευθύς ας γίνη πορφυρόστρωτος ο δρόμος κι ας τον φέρη στανέλπιστα παλάτια η Δίκη!» Αυτή είναι η εντολή της Κλυταιμνήστρας στην τραγωδία Αγαμέμνων του Αισχύλου (458 π.Χ.),να στρωθεί δηλαδή κόκκινο χαλί προς προς τιμήν του συζύγου της Αγαμέμνονα, ο οποίος επιστρέφει νικητής από την Τροία. Πρόκειται για την αρχαιότερη γνωστή αναφορά χρήσης κόκκινου χαλιού, που στις ημέρες μας συνδέεται με όλες τις λαμπερές εκδηλώσεις όπως τα Οσκαρ. Κι ενώ ο Αγαμέμνονας πείστηκε τελικά να βαδίσει στο κόκκινο χαλί και στον θάνατό του, στη Ρώμη, στο Βυζάντιο, στις αποικίες, στο Ισλάμ, το χαλί στο χρώμα του αίματος, του γάμου και της γονιμότητας, έγινε εργαλείο διπλωματίας και μέρος του πρωτοκόλλου της δημοκρατίας, φόρος τιμής σε αρχηγούς κρατών, εξέχουσες προσωπικότητες, επισήμους. Στα πιο σύγχρονα χρόνια, σύμφωνα με την ιστορικό Ειμι Χέντερσον, το κόκκινο χαλί αρχικά βρήκε μια πιο ταπεινή χρήση: στους σιδηροδρόμους. «Το 1902, η Νέα Υόρκη χρησιμοποιούσε πλούσια βυσσινί χαλιά για να κατευθύνει τους επιβάτες που επιβιβάζονται στα τρένα», σημειώνει. «Δεν ήταν λαμπερό» εξηγεί στο CNN η Χέντερσον, αλλά το κόκκινο χαλί το χρησιμοποιούσαν σε μεγάλο βαθμό για τους κατόχους εισιτηρίων πρώτης κατηγορίας, οπότε ο κόκκινος τάπητας συμβόλιζε την κοινωνική θέση. Με την πάροδο του χρόνου αποδόθηκε ένας συμβολικός χαρακτήρας στο κόκκινο χαλί καθώς «ήταν ένας τρόπος να κάνει τους ανθρώπους να αισθάνονται ξεχωριστοί». Η πρώτη χρήση του κόκκινου χαλιού στο Χόλιγουντ έγινε από τον θεατρικό μεγιστάνα, Σιντ Γκράουμαν. Στις 18 Οκτωβρίου του 1922, ο επιχειρηματίας ήταν αυτός που οργάνωσε την πρώτη χολιγουντιανή πρεμιέρα. Η ταινία είχε τον τίτλο «Robin Hood» και ο Γκράουμαν, ιδιοκτήτης του νεοαποκτηθέντος αιγυπτιακού θεάτρου, έστρωσε το κόκκινο χαλί για να εντυπωσιάσει. Η ταινία εξάλλου είχε κοστίσει περίπου 1 εκατομμύριο δολάρια - ένα εντυπωσιακό νούμερο για την εποχή. Ωστόσο, καμία άλλη τελετή δεν είναι τόσο συνδεδεμένη με το κόκκινο χαλί όσο τα Οσκαρ. Το πρώτο κόκκινο χαλί στρώθηκε το 1961, αλλά τότε η τελετή απονομής δεν μεταδιδόταν στην τηλεόραση. Αυτό έγινε το 1964. Εκείνη τη χρονιά, οι παραγωγοί των Οσκαρ είχαν την ιδέα να ξεκινήσουν τη μετάδοση του σόου, με μερικό υλικό από τις αφίξεις των σταρ στο κόκκινο χαλί, κι έτσι ξεκίνησαν μια νέα παράδοση. Πλέον, η εμφάνιση των σταρ στο κόκκινο χαλί είναι ένα βήμα για μια δήλωση με στυλιστική και κοινωνική διάσταση. Το2018 , για παράδειγμα, οι τελετές απονομής των κινηματογραφικών βραβείων στο Λος Άντζελες και στο Λονδίνο ήταν αλληλέγγυες με το κίνημα #MeToo, με τους εκπροσώπους της showbiz να επιλέγουν έναν μαύρο ενδυματολογικό κώδικα. Αλλά, αρκετές φορές υπάρχουν παρουσίες που αψηφούν τη μόδα ή υπονομεύουν τους κανόνες, όπως, αυτή της Bjork, η οποία εμφανίστηκε στα Όσκαρ του 2001 με ένα φόρεμα-κύκνο, για να ανεβάσει ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον για την επιλογή της όταν απόθεσε στο κόκκινο χαλί ένα τεράστιο αυγό. Η Σερ ωστόσο ήταν από τις πρώτες που τάραξαν τα νερά όταν το 1986, στην τελετή των Όσκαρ, εμφανίστηκε μ’ ένα εμπνευσμένο από τις showgirls φόρεμα του θρυλικού σχεδιαστή Bob Mackie που άφηνε ακάλυπτη την κοιλιά της, μη θέλοντας, όπως είπε, να μοιάζει «Με νοικοκυρά ντυμένη με βραδινό φόρεμα». Το σύνολο έγινε ακόμα πιο εντυπωσιακό με το θεατρικό φτερωτό διάδημα που τράβηξε όλα τα βλέμματα πάνω της.
0 Comments
|