XΡΥΣΟΥΛΑ ΚΑΤΣΑΡΟΥ // DISTAFF • ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ Ο Ευάγγελος και ο Διονύσης Καλογηρόπουλος, ανακαλώντας τα παιδικά τους βιώματα, δημιούργησαν ένα εργαστήριο κατασκευής ξύλινων παιχνιδιών και διακοσμητικών αντικειμένων μοναδικού και πρωτότυπου σχεδιασμού. Εμπνέονται από την ελληνική παράδοση και ιστορία, αλλά με μοντέρνο, αφαιρετικό ύφος και αφήνουν την φαντασία μικρών και μεγάλων να ταξιδέψει μακριά. Πείτε μας λίγα λόγια για σας: πού γεννηθήκατε, τι σπουδάσατε, πώς φτάσατε να ασχολείστε με τις κατασκευές. Eίμαστε 2 αδέλφια, ο Ευάγγελος και ο Διονύσης Καλογηρόπουλος. Γεννηθήκαμε μεταξύ Αθήνας και Πάτρας μιας και οι γονείς μας μετακόμιζαν συχνά. Μεγαλώσαμε κυρίως στην Πάτρα με εξαίρεση ένα μικρό διάστημα διαμονής κάποιων χρόνων στην Κεφαλονιά. Πλέον ζούμε με τις οικογένειες μας στα Χανιά, στην Κρήτη. Ο Βαγγέλης είναι 38 ετών έχει σπουδάσει Illustration στην Αγγλία και εργάζεται από το 2004 ως γραφίστας και illustrator. Ο Διονύσης είναι 33 ετών και έχει σπουδάσει και εργαστεί ως Ηλεκτρονικός Υπολογιστών στο πολυτεχνείο Κρήτης στα Χανιά έχοντας παράλληλα αρκετή εμπειρία με τα παιδιά λόγω και της ενασχόλησης του με την προπονητική. Με τις κατασκευές ασχολούμασταν από παιδιά χρησιμοποιώντας τα εργαλεία του πατέρα μας για να φτιάχνουμε παιχνίδια και κατασκευές κυρίως από ξύλο. Το να φτιάξουμε το δικό μας δημιουργικό και παραγωγικό εργαστήριο ήταν λοιπόν ένα παιδικό όνειρο. Επιθυμούσαμε να μπορέσουμε να μετασχηματίζουμε τις ιδέες μας σε τελικό προϊόν, αξιοποιώντας τις γνώσεις και τις δεξιότητες μέσα από την διαδικασία της χειροποίητης παραγωγής. Πότε ξεκινήσατε το Animi και πώς προέκυψε το όνομα; Η ιδέα της δημιουργίας ενός εργαστηρίου ξύλινων παιχνιδιών και δημιουργιών πήρε σάρκα και οστά το καλοκαίρι του 2017. Ψάχνοντας να βρούμε ένα όνομα το οποίο θα εξέφραζε το όραμα και το concept μας, καταλήξαμε στην ονομασία Animi η οποία προέρχεται από την λατινική ρίζα “animus” (ψυχή, νους, ζωτικότητα) και η οποία στην ανεπίσημη γλώσσα Εσπεράντο σαν ρήμα animi σημαίνει ζωντανεύω. Γιατί επιλέξατε το ξύλο; Όπως είπαμε και παραπάνω το ξύλο ήταν το αγαπημένο μας υλικό εξαιτίας της φυσικότητας, της ζεστής αίσθησης και της διάρκειας του στις κατασκευές και στις εφαρμογές. Ένας επίσης σημαντικός παράγοντας για αυτή μας την επιλογή ήταν η επιθυμία μας να εργαστούμε με φυσικές-οργανικές πρώτες ύλες οι οποίες δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον και συμβάλουν στην αειφόρο ανάπτυξη. Για αυτό και επιλέξαμε να χρησιμοποιούμε ξυλεία FSC ελενχόμενης δασοκομίας ευρωπαϊκής προέλευσης, οικολογικά μή τοξικά χρώματα βάσεως νερού και συσκευασίες από ανακυκλώσιμα υλικά. Επίσης σημαντικό ρόλο στην επιλογή του ξύλου σαν το κύριο μας παραγωγικό υλικό ήταν το γεγονός ότι οι ξύλινες κατασκευές δεν έχουν τον εφήμερο χαρακτήρα άλλων πιο βιομηχανικών προϊόντων φτιαγμένων με πιο αναλώσιμα υλικά και μπορούν να παραδοθούν μέσω του οικογενειακού δέντρου από γενιά σε γενιά. Ποιες είναι οι πηγές έμπνευσης για τις δημιουργίες σας; Οι δημιουργίες μας έχουν κυρίως ελληνική θεματική. Βασική πηγή έμπνευσης μας είναι οι εμπειρίες μας καθώς και θέματα από την ιστορία, την κουλτούρα και την παράδοση του τόπου και της χώρας μας. Βασική προτεραιότητα και στόχος μας είναι οι δημιουργίες μας να έχουν διαδραστικό χαρακτήρα, να ξυπνούν τη διάθεση για παιχνίδι σε μικρούς και μεγάλους και να αποτελούν το έναυσμα για να γνωρίσει και να έρθει κάποιος σε επαφή με αυτό που λέγεται Ελληνικός πολιτισμός. Υπάρχουν αγαπημένα κομμάτια σας μεταξύ όσων έχετε κατασκευάσει; Οι πιο χαρακτηριστικές και αντιπροσωπευτικές δημιουργίες του εργαστηρίου μας είναι η σειρά με τις φιγούρες παζλ στοίβαξης, οι οποίες και αποτελούν και το πρώτο μας ολοκληρωμένο concept. Είναι μια σειρά η οποία ωριμάζει και εξελίσσεται με την πάροδο του χρόνου, στην οποία προστίθενται νέα σχέδια ενώ ταυτόχρονα αποτελεί και την βάση μερικών ιδιαίτερων custom συνεργασιών που έχουμε αναπτύξει με το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή καθώς και με την εταιρία CANDIA. Σχεδιάζουμε και κατασκευάζουμε για αυτούς φιγούρες στοίβαξης βασισμένοι πάνω στα δικα τους μοναδικά concept. Πλέον έχουμε δημιουργήσει και μια παιδική εκδοχή της σειράς, με πιο αφαιρετικό σχεδιασμό, ζωντανά χρώματα και όμορφες υφές κατάλληλές για τα παιδιά. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αγαπάμε και δεν είμαστε περήφανοι για τις υπόλοιπες δημιουργίες μας. Κάθε νέο προϊόν απαιτεί πολλές ώρες σχεδιασμού και δοκιμών μέχρι να καταλήξει στην τελική του μορφή. Θα λέγαμε επίσης ότι τα παιχνίδια αποτελούν την μεγαλύτερη πρόκληση για εμάς μιας και οι καλύτεροι κριτές μας είναι τα ίδια τα παιδιά. Θεωρούμε επιτυχημένο ένα παιχνίδι όταν προσφέρει στο παιδί ψυχαγωγία και χαρά αλλά την ίδια στιγμή ενεργοποιεί την φαντασία του αποτελώντας το εργαλείο για την ανάπτυξη των πρακτικών αλλά και των ψυχικών του δεξιοτήτων. Ένα παιχνίδι έχει πετύχει τον στόχο του όταν το παιδί επιστρέφει σε αυτό ξανά και ξανά ανακαλύπτωντας νέους τρόπους να παίξει και να αλληλεπιδράσει μαζί του. Πόσος χρόνος χρειάζεται και πόση δύσκολη είναι η διαδικασία παραγωγής; Σίγουρα όταν μιλάμε για χειροποίητες, μη βιομηχανικές δημιουργίες οι χρόνοι είναι αισθητά μεγαλύτεροι και για αυτό οι δυνατότητες όγκου παραγωγής είναι πιο περιορισμένες. Από την άλλη στόχος είναι η ποιότητα και όχι η ποσότητα και κάθε τελικό προϊόν που βγαίνει από το εργαστήριο μας έχει ένα κομμάτι του εαυτού μας καθώς έχει περάσει πολλές φορές από τα χέρια μας. Από κει και πέρα δεν υπάρχει κάποια χρονική σταθερά στην κατασκευή όλων των προϊόντων μας και ο χρόνος παραγωγής της κάθε δημιουργίας έχει να κάνει με τα ειδικά χαρακτηριστικά της και τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή της. Η διαδικασία παραγωγής, αφού έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες δοκιμές, χωρίζεται σε πέντε βασικά στάδια. Καταρχάς είναι ο τελικός και λεπτομερής σχεδιασμός του προϊόντος. Στη συνέχεια είναι οι κοπές των ξύλινων κομματιών και μετά ακολουθεί το πιο χρονοβόρο στάδιο, αυτό του τριψίματος, καθώς το ξύλο χρειάζεται πολλά χέρια τριψίματος μέχρι να αποκτήσει αυτή την ωραία μαλακή υφή. Επόμενο στάδιο της παραγωγής είναι αυτό του φινιρίσματος, στάδιο το οποίο περιλαμβάνει διαδικασίες όπως το βάψιμο, το κερώμα, το βερνίκι προστασίας ή τα κολλήματα. Τελευταίο αλλά εξ’ ίσου σημαντικό και χρονοβόρο στάδιο είναι αυτό της συσκευασίας. Τα προϊόντα μας συσκευάζονται με μεράκι σε όμορφες και ασφαλείς για το προϊον συσκευσίες από ανακυκλώσιμα υλικά αποτελώντας μια ιδιαίτερη και ξεχωριστή πρόταση δώρου. Στρέφεστε και στην αγορά εξωτερικού; Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι για τις ελληνικές επιχειρήσεις να βρουν μία θέση εκτός Ελλάδας; Ναι, βεβαίως μας ενδιαφέρει η αγορά του εξωτερικού και αποτελεί κύρια στόχευση της στρατηγικής και της εξωστρέφειας μας. Έχουμε δημιουργήσει ήδη κάποιες καλές συνεργασίες κυρίως στον Ευρωπαικό χώρο και εργαζόμαστε συνεχώς προς την κατεύθυνση διεύρυνσης του πελατολογείου μας κυρίως μέσα από τις δυνατότητες επικοινωνίας που μας προσφέρει το διαδύκτιο. Το feedback που παίρνουμε πίσω μας επιβεβαιώνει ότι οι δημιουργίες μας πληρούν όλες τις αισθητικές και κατασκευαστικές προδιαγραφές για να αποκτήσουν το κοινό τους και πέρα από τα σύνορα της χώρας μας. Σε ένα πλαίσιο παγκόσμιου ανταγωνισμού είναι δύσκολο για κάθε μικρή επιχείρηση να βρει την θέση και το κοινό της στην παγκόσμια αγορά και χρειάζεται υπομονή και επιμονή πέραν της όποιας οικονομικής επένδυσης. Στόχος μας είναι να αναδείξουμε τα πλεονεκτήματα μας (μοναδικός και πρωτότυπος σχεδιασμός, χειροποίητες δημιουργίες και φυσικές - οικολογικές πρώτες ύλες) και όχι να μπούμε σε μια στείρα λογική ανταγωνισμού τιμών. Πιστεύουμε όμως ότι τον πρώτο λόγο έχει το ίδιο το προϊόν και ότι με κάποιες στοχευμένες προωθητικές κινήσεις και θετική εξωστρέφεια υπάρχει κοινό για όλους όσους κάνουν ποιοτική δουλειά. Ποια τα μελλοντικά σας σχέδια;
Καταρχάς να είμαστε υγιείς και να ξεπεράσουμε με τις δυνατόν λιγότερες απώλειες αυτήν την παγκόσμια πανδημία. Πέραν τούτου, θα θέλαμε να παραμείνουμε δημιουργικοί, διατηρώντας την όρεξη και το μεράκι μας για νέες δημιουργίες και κατασκευές. Σε επίπεδο ανάπτυξης του εργαστηρίου μας στόχος μας είναι να εδραιώσουμε ακόμα περισσότερο το brand μας και να διευρύνουμε το δίκτυο των συνεργατών μας σε Ελλάδα και εξωτερικό. Τέλος να καταφέρουμε να αναπτυχθούμε και να εξελιχθούμε μέσα από την εργασία μας πρώτα σαν άνθρωποι και κατ’ επέκτασην σαν brand. Πού μπορούμε να βρούμε τις δημιουργίες σας; Στην Ελλάδα τις δημιουργίες μας μπορείτε να τις βρείτε σε επιλεγμένα καταστήματα και e-shops καθώς και στην ανανεωμένη μας ιστοσελίδα www.animiwoodworkshop.com. Επίσης όσον αφορά το κομμάτι των custom συνεργασιών μας, τις δημουργίες μας μπορείτε να τις προμηθευτείτε στο e-shop και στο φυσικό κατάστημα του μουσείου σύγχρονης τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή καθώς και σε επιλεγμένα καταστήματα της εταιρείας CANDIA.
2 Comments
XΡΥΣΟΥΛΑ ΚΑΤΣΑΡΟΥ // DISTAFF • ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ Όταν το μπλε της θάλασσας και του ουρανού, το πράσινο της φύσης, της αρμονίας και της γαλήνης, το κίτρινο της λιακάδας ή το πορτοκαλί της ζεστασιάς, συναντούν τον κύκλο, τότε μεταμορφώνονται στα χέρια της Πηνελόπης Πετσινού σε υπέροχα κοσμήματα. Μιλώντας στο Distaff, η Πηνελόπη μας βάζει στο κέντρο των μαγικών της κύκλων- σύμβολα της τελειότητας, της αιωνιότητας, της ολοκλήρωσης και της πληρότητας και μας «δανείζει» λίγη από την νεραϊδόσκονή της διότι δίχως μαγεία τίποτα δεν παραμένει αληθινό. Πες μας λίγα λόγια για σένα. Που γεννήθηκες, τι έχεις σπουδάσει, τι ήθελες να γίνεις όταν μεγαλώσεις. Αρχικά να σας ευχαριστήσω για την πρόσκληση. Ήταν για μένα μια πολύ όμορφη έκπληξη μέσα στo lockdown. Ονομάζομαι Πηνελόπη Πετσινού, κατά κόσμον Mpaf-design. Γεννήθηκα στον Πειραιά το 1972 και σπούδασα αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Μικρή έλεγα πως ήθελα να γίνω πολιτικός μηχανικός, δίχως να γνωρίζω βέβαια τι σήμαινε αυτό. Απλώς ήθελα να φτιάχνω σπίτια! Πως προέκυψε η ενασχόλησή σου με το κόσμημα; Η ενασχόλησή μου με το κόσμημα ξεκινά το 2010, έπειτα από δώδεκα χρόνια σχεδιασμού, μελετών και επιβλέψεων κτιρίων. Ήταν τότε που η οικονομική κρίση στην Ελλάδα ξεκίνησε από την οικοδομή και μιας και ήδη είχα δύο μικρά παιδιά, ήθελα να ασχοληθώ με κάτι που να μπορώ να εργάζομαι από το σπίτι μου. Η ιδέα λοιπόν ήταν να φτιάχνω αντικείμενα με χρώμα - μιας και ήταν αρκετά γκρίζα η περίοδος- και χαμηλό κόστος, τα οποία να απευθύνονται στη γυναίκα, να της αλλάζουν λίγο τη διάθεση, αφού πάντα θεωρούσα ότι αν η γυναίκα- μαμά- σύζυγος- επαγγελματίας είναι χαρούμενη τότε δυνητικά, θα μπορούσαμε να έχουμε μια κοινωνία πιο χαρούμενη. Με έχουν γοητεύσει οι κύκλοι σου, γιατί λοιπόν κύκλοι; Ως αρχιτέκτονας με έλκουν πάντα οι γεωμετρικές φόρμες. Ως άνθρωπος αναζητώ συμβολισμούς και ένα θεωρητικό υπόβαθρο πίσω από οτιδήποτε καταπιαστώ. Ο κύκλος λοιπόν συμβολίζει την τελειότητα, την αιωνιότητα, την ολοκλήρωση και την πληρότητα. Είναι το σύμβολο που ενώνει το πνεύμα και την ύλη. Είναι το σχήμα που έχει άπειρη δύναμη γιατί δεν έχει ούτε αρχή ούτε τέλος. Ο χώρος εντός του μας επικεντρώνει στη σύνθεση με τον εαυτό μας. Το αστείο είναι πως στα χρόνια που εργάστηκα ως αρχιτέκτονας, δεν σχεδίασα ποτέ κυκλικό κτίριο. Επίσης με έχουν μαγέψει και τα χρώματά σου. Τι ρόλο παίζουν στη δουλειά σου; Τα χρώματα…. Αχ τα χρώματα…. Τα χρώματα είναι η κινητήριος δύναμη, είναι έμπνευση, είναι όνειρο, είναι χαμόγελο. Τα χρώματα έχουν τη δύναμη να επηρεάσουν τη διάθεσή και την ψυχολογία μας. Το κόκκινο της φωτιάς, της έντασης, της θέλησης, της σεξουαλικότητας. Το μπλε της θάλασσας και του ουρανού, της αυτοπεποίθησης, της ηρεμίας. Το πράσινο της φύσης, της αρμονίας, της γαλήνης. Το κίτρινο της λιακάδας, της χαράς και της ενέργειας. Το πορτοκαλί της ζεστασιάς, της γλύκας του ενθουσιασμού…. Τα χρώματα είναι για μένα η αφορμή μα και το αποτέλεσμα. Από πού αντλείς έμπνευση για τη δουλειά σου; Υπάρχουν καλλιτέχνες που σε έχουν εμπνεύσει; Έμπνευση αντλώ από οτιδήποτε… από μια βόλτα στη θάλασσα, από μια εκδρομή στο βουνό, από ένα τραγούδι, από το χρώμα του ουρανού τη στιγμή της ανατολής, από τους πάγκους με τα φρούτα και τα λαχανικά στη λαϊκή αγορά, από μια γυναίκα, από ένα τραγούδι, από ένα παραμύθι…. Μια ολόκληρη σειρά μου, τα “tunes”, ξεκίνησαν από ένα παπαγαλάκι που είδα σε μια βόλτα στον Εθνικό κήπο στην Αθήνα. Καλλιτέχνες που με έχουν εμπνεύσει είναι πάρα πολλοί, μα σταθμός μέσα μου είναι το έργο του Cézanne, του Modrian, του Kadinsky του Van Gogh και του Gauguin. Τι υλικά – τεχνικές χρησιμοποιείς; Η βασική ιδέα της δουλειάς μου είναι να καταφέρνω κάθε φορά το “τίποτα” να το μεταμορφώσω σε “κάτι”. Με ενδιαφέρει να καταπιάνομαι με απλά, καθημερινά, “ταπεινά” υλικά, όπως σύρματα, κορδόνια, σχοινιά ιστιοπλοΐας, κλωστές, χαρτιά που χρησιμοποιούν τα παιδιά στο νηπιαγωγείο ή ακόμα παλιές εφημερίδες και περιοδικά και να τα μεταμορφώνω σε κόσμημα, σε στολίδι στο σώμα της γυναίκας. Τα τελευταία χρόνια δουλεύω με χαρτί. Για την ακρίβεια χρησιμοποιώ χαρτί, χρώμα και νεραϊδόσκονη. Χαρτί γιατί είναι ελαφρύ υλικό, οικονομικό και μου κάνει τα χατίρια. Χρώμα διότι είναι απαραίτητο για να με αφορά αυτό που φτιάχνω και νεραϊδόσκονη διότι δίχως μαγεία τίποτα δεν παραμένει αληθινό. Σε έχει επηρεάσει και πως η πανδημία του κορονοϊού στη δουλειά σου; Η επιδημία του κορονοϊού φυσικά με επηρέασε στη δουλειά μου μα πρωτίστως με επηρέασε στην ίδια μου τη ζωή. Έτσι κι αλλιώς πάντοτε πίστευα πως δεν μπορούμε να ζούμε ούτε στο χθες ούτε στο αύριο, πως το μόνο που έχουμε είναι τούτη η στιγμή. Ο κορονοϊός λοιπόν έρχεται να το αποδείξει αυτό. Στη δουλειά μου τώρα, η φετινή ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά, μιας και οι βασικοί μου πελάτες είναι καταστήματα σε νησιά και τουριστικές περιοχές, οι οποίες επλήγησαν σε πολύ μεγάλο βαθμό από την επιδημία. Ήταν όμως για εμένα ευκαιρία να ξεκουραστώ αρχικά και να οργανώσω ένα διαδικτυακό κατάστημα κάτι που χρόνια τώρα επιθυμούσα μα δεν είχα χρόνο για να το κάνω. Σχέδια για το μέλλον; Σχέδια για το μέλλον δεν κάνω, προτιμώ να κάνω όνειρα και να ζω το σήμερα… Που βρίσκουμε τις δημιουργίες σου; Την δουλειά μου την βρίσκετε σε πάρα πολλά καταστήματα στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, στο «SNFCC store» στο κατάστημα στο Κ.Π.Ι Σταύρος Νιάρχος, στο μουσείο Μπενάκη, στο «M-Shop» του Μεγάρου Μουσικής, καθώς και στην σελίδα μου. www. mpafdesign.wixsite.com/mpafdesign |