Στον αριθμό 54 της οδού Θήρας στην πλατεία Αμερικής, ανάμεσα σε πολυκατοικίες, στέκει ένα κτίριο, βγαλμένο λες από παραμύθι, ο νεογοτθικός πύργος Τυπάλδου, με επάλξεις, και τα οικόσημα της οικογένειας, τους ρόδακες και τα κρινάνθεμα, δημιουργώντας ένα περιβάλλον βγαλμένο από το μεσαίωνα, ρομαντικό και μεγαλοπρεπές. Κτισμένος το 1914, ιδιοκτησία της αρχοντικής κεφαλονίτικης οικογένειας Τυπάλδου (Tipaldus ) με ρίζες από τη Νάπολη της Ιταλίας , ακατοίκητο από το 1993 , χαρακτηρισμένο διατηρητέο το 2008, ο πύργος έχει υποστεί σημαντικές ζημιές από σεισμούς, καιρικά φαινόμενα , αλλά και ανθρώπινες εισβολές
Στις αρχές του 20ου αιώνα , οι οδοί Πατησίων και Αχαρνών ήταν οι κύριες οδικές αρτηρίες που οδηγούσαν στις εξοχές και αποτέλεσαν την πρώτη επέκταση του σχεδίου πόλεως Αθηνών. Η συγκοινωνιακή ένωση με την πλατεία Συντάγματος μέσω του ιπποκίνητου τροχιόδρομου, οποίος το 1908 αντικαταστάθηκε από τον ηλεκτροκίνητο αλλά και η διέλευση στο κομμάτι αυτό της πόλης του νεοκατασκευασμένου ατμήλατου σιδηρόδρομου Αθηνών–Κηφισιάς, δημιουργούν τις προϋποθέσεις να γίνει η οδός Πατησίων κέντρο της κοινωνικής και πολιτικής ζωής για τους Αθηναίους. Οικοδομούνται μεγάλα δημόσια κτίρια όπως το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, πολυτελείς ιδιωτικές κατοικίες, ακολουθώντας την κύρια αρχιτεκτονική ρυθμολογία της εποχής, το νεοκλασικισμό, ο οποίος μετά την εγκατάσταση του βασιλιά Όθωνα γίνεται ο κύριος αρχιτεκτονικός ρυθμός της εποχής. Μέσα σε αυτό το αστικό περιβάλλον, ο κεφαλλονίτης έμπορος Τυπάλδος προχωρά στην ανέγερση της κατοικίας του στην οδό Θήρας 54, μια βίλα στο σπάνιο για τα ελληνικά δεδομένα νεογοτθικό ρυθμό, η οποία ολοκληρώνεται το 1914. Μερικά οικοδομικά τετράγωνα νοτιότερα, στη συμβολή των οδών Πατησίων και Χαλκοκονδύλη δέσποζε ήδη από το 1865 (και μέχρι το 1956) το αρχοντικό του Νικολάου Σαριπόλου, κατασκευασμένο και αυτό στον ίδιο ρυθμό. Καταχωρισμένη στη Χρυσή Βίβλο των Ευγενών της Κεφαλονιάς από τον 16ο αιώνα η οικογένεια Τυπάλδου, με ρίζες από τη Νάπολη της Ιταλίας και τη Γερμανία, είχε λόγω των εμπορικών της δραστηριοτήτων επιρροές από τη Δύση. Πρόγονός της υπήρξε μέλος ιπποτικού τάγματος κατά τον Μεσαίωνα, ενώ ο ίδιος ο Γεώργιος Τυπάλδος ήταν εραλδικός και οικόσημο της οικογενείας του ήταν το άλογο με όρθια τα μπροστινά του πόδια. Ο πύργος κατοικήθηκε περίπου 80 χρόνια και παρέμεινε μορφολογικά ανέπαφος καθώς οι κατά καιρούς ιδιοκτήτες του αντιστάθηκαν σθεναρά σε κάθε πρόκληση εσωτερικού εξωραϊσμού του κτιρίου σύμφωνα με την εκάστοτε μόδα. Το κτήριο εγκαταλείφθηκε από τους ενοίκους του το 1993 και έκτοτε ο καιρός και ο χρόνος δείχνουν ανελέητα τα σημάδια τους. Το 2008, η ελληνική πολιτεία το χαρακτηρίζει ως διατηρητέο και η νυν ιδιοκτήτρια του, Σίλια Καλλιμάνη ονειρεύεται να δημιουργήσει ένα Πολιτιστικό Κέντρο. Για τον λόγο αυτό, ίδρυσε την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «Θήρας 54 - Καθημερινός Πολιτισμός», τίτλος ενδεικτικός του προσανατολισμού της. Έκτοτε, οι χώροι του φιλοξένησαν αρκετές εκδηλώσεις, με ελεύθερη, πάντα, είσοδο οι οποίες έδωσαν την ευκαιρία στους κατοίκους της περιοχής –και όχι μόνο– να γνωρίσουν καλύτερα τον Πύργο και να ονειρευτούν μια δυναμικότερη παρουσία του στα πολιτιστικά δρώμενα της πρωτεύουσας. Μουσική, αφήγηση, χορός, θέατρο είναι μερικές, μόνο, από τίς μορφές της Τέχνης που κατά καιρούς φιλοξενήθηκαν στο πλαίσιο της επιθυμίας της ιδιοκτήτριας για έναν χώρο ανοιχτό. Το 2015, μάλιστα, ο Πύργος συμμετείχε και στην Art Athina. Πλέον, έχει δείξει ενδιαφέρον η Περιφέρεια Αττικής και στα τέλη Ιουνίου του 2020 έγινε η πρώτη επίσκεψη ενός κλιμακίου της κι έκτοτε οι δύο πλευρές βρίσκονται σε επαφές χωρίς όμως να έχει προκύψει ακόμ κάτι συγκεκριμένο.
0 Comments
|