Τον αέρα της ελευθερίας νιώθει από σήμερα η Ιρανή Σαραρέ Κχαντεμί μετά το ομόφωνο «όχι» του Αρείου Πάγου στην έκδοση της στο Ιράν και την παράλληλη διαταγή για την αποφυλάκιση της. Η Κχαντεμί έφυγε από την χώρα της μαζί με την κόρη της Diana προκειμένου να γλιτώσουν από την καταπίεση και κακοποίηση του πρώην συζύγου της. Το δράμα της ξεκίνησε από την πρώτη στιγμή που παντρεύτηκε. Ο άντρας της – μέλος των μυστικών υπηρεσιών του κράτους- την χτυπούσε συστηματικά. Επί σειρά ετών, η Σαραρέ δεν ζούσε, απλά επιβίωνε. Πολλές φορές, λιποθυμούσε από τον άγριο ξυλοδαρμό. Όμως δεν μπορούσε να μιλήσει. Διότι το νομικό πλαίσιο στο Ιράν, δεν καταδικάζει τη βία, αλλά την θεωρεί κοινωνικά αποδεκτή. «Χτυπούσε συνεχώς εμένα και την κόρη μου, με αποτέλεσμα, πολλές φορές να καταλήγουμε στο νοσοκομείο. Μια φορά, μάλιστα μου έσπασε το χέρι από το πολύ ξύλο», είχε δηλώσει. Τότε υπέβαλλε μήνυση στο δικαστήριο για τη βίαιη συμπεριφορά του συζύγου της και η απόφαση του ήταν η καταβολή αποζημίωσης ύψους 120 ευρώ την οποία και ποτέ δεν πλήρωσε. Ο άντρας της «απάντησε» κατηγορώντας την για μοιχεία, καθώς ανακάλυψε ότι στις επαφές του κινητού της, υπήρχε το τηλέφωνο ενός συναδέλφου της, με αποτέλεσμα να υποβάλλει μήνυση και το δικαστήριο να την τιμωρήσει με 60 χτυπήματα με βούρδουλα. «Άσκησα έφεση – εν αγνοία του συζύγου μου- και το Ανώτατο Δικαστήριο εν τέλει με αθώωσε», είπε η ίδια. Όταν ο άνδρας της την έδιωξε από το σπίτι, κατάφερε να εκδώσει διαζύγιο και τότε αποφάσισε να φύγει από τη χώρα. Ο τρόμος για τον άνδρα της, την ανάγκασε να εκδώσει πλαστό διαβατήριο για την 6χρονη κόρη της, προκειμένου να καταφέρει να απεγκλωβιστεί από τον εφιάλτη που βίωνε. «Η ζωή της κόρης μου κινδύνευε», είπε χαρακτηριστικά. Έζησε πέντε μήνες στην Τουρκία αναζητώντας τρόπο να φτάσει στην Ελλάδα και τελικά τα κατάφερε την 1η Ιουνίου του 2019. Δύο μέρες μετά, συνελήφθη από την αστυνομία της Ορεστιάδας και από τότε, βρίσκεται έγκλειστη στις γυναικείες φυλακές Κορυδαλλού, ενώ η κόρη της βρίσκεται στο Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης του Έβρου. Η φυλάκιση της, ήρθε έπειτα από ένταλμα της Ιnterpol που εκδόθηκε από το Ιράν, μετά από μήνυση που υπέβαλε ο άντρας της εις βάρος της, για «αρπαγή ανηλίκου» και για την πλαστογραφία του διαβατηρίου της. Το ελληνικό δικαστήριο, τον Σεπτέμβρη αποφάσισε πρωτόδικα την έκδοσή της στο Ιράν, παραβλέποντας ότι παρόλο που στην έκδοση του εντάλματος, υπάρχει μια ρηματική διακοίνωση της ιρανικής πρεσβείας που αναφέρει ότι «η Σαραρέ αναζητείται από το Ιράν γιατί έχει καταδικαστεί σε 15 χρόνια φυλάκιση», δεν υπάρχει καν η καταδικαστική απόφαση. Φωτογραφία: 3pointmagazine.gr
0 Comments
Η αποκρυπτογράφηση των κωδικών του εχθρού κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν ο πρώτος ρόλος ενεργός των γυναικών στην τεχνολογία. Η «κυρία Μουρ του υπουργείου Εξωτερικών μου είπε πρέπει να πάτε σπίτι, να ετοιμάσετε τη βαλίτσα σας και να φύγετε αμέσως. Μην πείτε σε κανέναν πού πηγαίνετε. Μπορείτε να πείτε στη μητέρα σας ότι πηγαίνετε στο Μπλέτσλεϊ αλλά μην της πείτε τίποτα άλλο». Ήταν παραμονή των Χριστουγέννων του 1941 στο Λονδίνο κι η αρχή ενός συναρπαστικού ταξιδιού για την 19χρονη Τζόαν Τζόσλιν η οποία 77 χρόνια μετά μίλησε στην βρετανική εφημερίδα Guardian για αυτήν την εμπειρία στο Μπλέτσλεϊ Παρκ, το κέντρο της Βρετανικής Υπηρεσίας Αντικατασκοπείας. Δεδομένης της φύσης της δουλειάς τους, η οποία αφορούσε την αποκρυπτογράφηση των στρατιωτικών κωδικών των ναζί , αυτή η άκρως απόρρητη διαδικασία ήταν ένας τυπικός τρόπος με τον οποίο επιλέχθηκαν οι εργαζόμενοι στο Μπλέτσλεϊ Παρκ. Όλοι δεσμεύονταν με όρκο να μην μιλάνε ποτέ για τη δουλειά τους εκεί. Η δουλειά της Τζόσλιν ήταν να υποκλέπτει τα κωδικοποιημένα μηνύματα από ιαπωνικά αεροσκάφη και γερμανικά ναυτικά σκάφη. "Μερικές φορές καταφέρναμε να σπάμε τους κώδικες σε μια μέρα, άλλες φορές θα χρειαζόταν εβδομάδες. «Όλα μας τα βρωμόλογα τα μάθαμε σε αυτή τη δουλειά», χαμογελάει με εύθυμη διάθεση η Τζόσλιν. «Τα μηνύματα περιείχαν απαίσια λόγια και πολλές βωμολοχίες». Ένα άλλο «κορίτσι» του Μπλέτσλεϊ Παρκ (δεν αναφέρονταν ποτέ ως γυναίκες), η Μπέτι Γουέμπ, έφτασε στο κέντρο στα 18 της χρόνια, όπου δούλεψε τέσσερα χρόνια αναλαμβάνοντας διάφορες δουλειές συμπεριλαμβανομένης της υποκλοπής των γερμανικών αστυνομικών μηνυμάτων, γεγονός που αποκάλυψε την έναρξη του Ολοκαυτώματος με τη δολοφονία χιλιάδων Εβραίων στο ανατολικό μέτωπο και την αποκρυπτογράφηση ιαπωνικών μηνυμάτων. Παρά τη σπουδαιότητα των μηνυμάτων, η Γουέμπ παραδέχεται ότι αγνοούσε πόσο σημαντικοί ήταν αυτοί οι κώδικες. "Τα μηνύματα ήταν σε ομάδες πέντε γραμμάτων ή αριθμών στον κώδικα Morse - τίποτα δεν ήταν σαφές. Κάποιες φορές εμφανίζονταν ημερομηνίες. Ήταν εντελώς ακατανόητο, αλλά έπρεπε να καταχωρήσουμε τα πάντα, έτσι ώστε οι ανώτεροι να μπορούν να ανατρέχουν σε μία ημερομηνία ή ένα μήνυμα ανά πάσα στιγμή. Ξέραμε πολύ λίγα για το τι συνέβαινε. Ήμασταν πραγματικά στο σκοτάδι», εξηγεί στην εφημερίδα. Η Τζόις Αϊλαρντ βρισκόταν στο Ηστκότ του Λονδίνου, όπου λειτουργούσε την ηλεκτρομηχανική μηχανή- τη βόμβα, σχεδιασμένη από τον Αλαν Τούρινγκ. Η δουλειά της ήταν να δοκιμάζει διάφορους συνδυασμούς ώστε να σπάσει τον κώδικα. «Αυτές οι μηχανές ήταν πολύ θορυβώδεις», θυμάται η Αϊλαρντ. «Νομίζω ότι κουφάθηκα από το δεξί μου αυτί επειδή λειτουργούσα αυτές τις μηχανές». Μόλις έσπαγε ο κώδικας, ερχόταν στο δωμάτιο κάποιος ανώτερος και σταμάταγε τη δουλειά κι έπρεπε αμέσως να δοκιμάσουμε να αποκρυπτογραφήσουμε άλλο κώδικα», θυμάται. Οι γυναίκες στο Μπλέτσλεϊ Παρκ αμείβονταν πολύ λιγότερο από τους άνδρες συναδέλφους τους κι όπως επισημαίνουν πολλοί ιστορικοί, η συνεισφορά τους δεν καταγράφεται σχεδόν πουθενά κι όλες είπαν ότι η μεγαλύτερη τους στεναχώρια είναι που ούτε καν οι οικογένειες τους δεν έμαθαν ποτέ τι κατάφεραν στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Δεξιόστραφα από πάνω αριστερά: η Μπέτι Γουέμπ, το Μπλέτσλεϊ Παρκ, η Τζόαν Τζόσλιν, η Τζόις Αϊλαρντ, οι κωδικογράφοι ο 1945 και η Γουέμπ στα 91, φωτογραφημένη το 2014, πηγή εφημερίδα Guardian. -Το πιο διάσημο «κορίτσι» του Μπλέτσλεϊ Παρκ Η Τζόαν Κλαρκ ήταν η μόνη γυναίκα που δούλεψε για την Ομάδα 8, προϊστάμενος της οποίας ήταν ο Άλαν Τούρινγκ που αποκωδικοποίησε τη γερμανική κρυπτογραφική συσκευή Enigma. Η Κλαρκ διετέλεσε αναπληρώτρια επικεφαλής αλλά ήταν κα το μακροβιότερο μέλος της ομάδας, ενώ για λίγο ήταν αρραβωνιασμένη με τον Τούρινγκ. Το 1939 στρατολογήθηκε στην Κυβερνητική Σχολή Κρυπτογράφησης από έναν καθηγητή της στο Κέιμπριτζ. Οι διακρίσεις της στα μαθηματικά ήταν ο λόγος. Όταν η Κλαρκ πήγε στο Μπλέτσλεϊ Παρκ της ανατέθηκε αρχικά, όπως συνηθιζόταν στα «κορίτσια» δουλειά γραφείου. Σε σύντομο διάστημα μετατέθηκε στην Ομάδα 8. Προκειμένου να πληρωθεί για την προαγωγή της, η Κλαρκ δηλώθηκε ως γλωσσολόγος καθώς η θέση της δεν ήταν προορισμένη για γυναίκα. Στα 60α τους γενέθλια, ο Αστερίξ και Οβελίξ μοιράζουν μπούφλες στους Ρωμαίους- όπως άλλωστε το συνηθίζουν- έχοντας για πρώτη φορά, πολύτιμη σύμμαχο, μία γυναίκα, την Αδρεναλίνη, την έφηβη κόρη του γαλάτη ηγεμόνα Βερκιγγετόριξ. Μέχρι σήμερα οι γυναίκες είχαν σπάνια τον πρωταγωνιστικό ρόλο στη διάσημη σειρά κόμικς, ωστόσο αυτό άλλαξε στο 38ο τεύχος που κυκλοφόρησε την Τετάρτη με την Αδρεναλίνη, τη «μικρή επαναστάτρια που κάνει τον κόσμο άνω κάτω», σύμφωνα με το συγγραφέα Ζαν-Ιφ Φερί. Πρόκειται για το τρίτο βιβλίο που ανέλαβε να γράψει. Ο σκιτσογράφος Ντιντιέ Κόνραντ είναι αυτός που διαδέχτηκε τον Αλμπέρ Ουντερζό. «Δεν ήταν μόνο το Αστερίξ που δεν είχε γυναίκες ηρωίδες. Όλα τα κόμικ στη δεκαετία του ’60 και σε αυτή του ’70 ήταν ανδροκρατούμενα, διότι τότε τα κορίτσια δεν διάβαζαν κόμικ, ή έτσι πίστευαν τότε οι δημιουργοί. Τώρα όμως είναι αλλιώς», επισήμαναν οι δημιουργοί της ιστορίας. Η πρώτη φεμινίστρια που εμφανίστηκε στη σειρά, ήταν η Μαεστρία, μία αριστοκράτισσα από την ρωμαϊκή πόλη Λουτέτια, προκάτοχο του σημερινού Παρισιού. Μαζί της έφερε μία νέα μόδα, γυναίκες να φοράνε παντελόνια, και ήταν αυτή που εξαπέλυσε σκληρή κριτική στους κατοίκους του μικρού γαλατικού χωριού, αποκαλώντας τους «μισογύνηδες». Στην νέα τους περιπέτεια, ο Αστερίξ και ο Οβελίξ αναλαμβάνουν να προστατέψουν την Αδρεναλίνη από τους Ρωμαίους, που έχουν απαγάγει τον πατέρα της. Το έργο τους, όμως, αποδεικνύεται εξαιρετικά δύσκολο, καθώς το επαναστατικό της πνεύμα φέρνει τα πάνω κάτω στο χωριό των Γαλατών, που ίσως τελικά να μην φοβούνται μόνο μήπως τους πέσει ο ουρανός στο κεφάλι… |
Archives
September 2023
Categories |