Η αποκρυπτογράφηση των κωδικών του εχθρού κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν ο πρώτος ρόλος ενεργός των γυναικών στην τεχνολογία. Η «κυρία Μουρ του υπουργείου Εξωτερικών μου είπε πρέπει να πάτε σπίτι, να ετοιμάσετε τη βαλίτσα σας και να φύγετε αμέσως. Μην πείτε σε κανέναν πού πηγαίνετε. Μπορείτε να πείτε στη μητέρα σας ότι πηγαίνετε στο Μπλέτσλεϊ αλλά μην της πείτε τίποτα άλλο». Ήταν παραμονή των Χριστουγέννων του 1941 στο Λονδίνο κι η αρχή ενός συναρπαστικού ταξιδιού για την 19χρονη Τζόαν Τζόσλιν η οποία 77 χρόνια μετά μίλησε στην βρετανική εφημερίδα Guardian για αυτήν την εμπειρία στο Μπλέτσλεϊ Παρκ, το κέντρο της Βρετανικής Υπηρεσίας Αντικατασκοπείας. Δεδομένης της φύσης της δουλειάς τους, η οποία αφορούσε την αποκρυπτογράφηση των στρατιωτικών κωδικών των ναζί , αυτή η άκρως απόρρητη διαδικασία ήταν ένας τυπικός τρόπος με τον οποίο επιλέχθηκαν οι εργαζόμενοι στο Μπλέτσλεϊ Παρκ. Όλοι δεσμεύονταν με όρκο να μην μιλάνε ποτέ για τη δουλειά τους εκεί. Η δουλειά της Τζόσλιν ήταν να υποκλέπτει τα κωδικοποιημένα μηνύματα από ιαπωνικά αεροσκάφη και γερμανικά ναυτικά σκάφη. "Μερικές φορές καταφέρναμε να σπάμε τους κώδικες σε μια μέρα, άλλες φορές θα χρειαζόταν εβδομάδες. «Όλα μας τα βρωμόλογα τα μάθαμε σε αυτή τη δουλειά», χαμογελάει με εύθυμη διάθεση η Τζόσλιν. «Τα μηνύματα περιείχαν απαίσια λόγια και πολλές βωμολοχίες». Ένα άλλο «κορίτσι» του Μπλέτσλεϊ Παρκ (δεν αναφέρονταν ποτέ ως γυναίκες), η Μπέτι Γουέμπ, έφτασε στο κέντρο στα 18 της χρόνια, όπου δούλεψε τέσσερα χρόνια αναλαμβάνοντας διάφορες δουλειές συμπεριλαμβανομένης της υποκλοπής των γερμανικών αστυνομικών μηνυμάτων, γεγονός που αποκάλυψε την έναρξη του Ολοκαυτώματος με τη δολοφονία χιλιάδων Εβραίων στο ανατολικό μέτωπο και την αποκρυπτογράφηση ιαπωνικών μηνυμάτων. Παρά τη σπουδαιότητα των μηνυμάτων, η Γουέμπ παραδέχεται ότι αγνοούσε πόσο σημαντικοί ήταν αυτοί οι κώδικες. "Τα μηνύματα ήταν σε ομάδες πέντε γραμμάτων ή αριθμών στον κώδικα Morse - τίποτα δεν ήταν σαφές. Κάποιες φορές εμφανίζονταν ημερομηνίες. Ήταν εντελώς ακατανόητο, αλλά έπρεπε να καταχωρήσουμε τα πάντα, έτσι ώστε οι ανώτεροι να μπορούν να ανατρέχουν σε μία ημερομηνία ή ένα μήνυμα ανά πάσα στιγμή. Ξέραμε πολύ λίγα για το τι συνέβαινε. Ήμασταν πραγματικά στο σκοτάδι», εξηγεί στην εφημερίδα. Η Τζόις Αϊλαρντ βρισκόταν στο Ηστκότ του Λονδίνου, όπου λειτουργούσε την ηλεκτρομηχανική μηχανή- τη βόμβα, σχεδιασμένη από τον Αλαν Τούρινγκ. Η δουλειά της ήταν να δοκιμάζει διάφορους συνδυασμούς ώστε να σπάσει τον κώδικα. «Αυτές οι μηχανές ήταν πολύ θορυβώδεις», θυμάται η Αϊλαρντ. «Νομίζω ότι κουφάθηκα από το δεξί μου αυτί επειδή λειτουργούσα αυτές τις μηχανές». Μόλις έσπαγε ο κώδικας, ερχόταν στο δωμάτιο κάποιος ανώτερος και σταμάταγε τη δουλειά κι έπρεπε αμέσως να δοκιμάσουμε να αποκρυπτογραφήσουμε άλλο κώδικα», θυμάται. Οι γυναίκες στο Μπλέτσλεϊ Παρκ αμείβονταν πολύ λιγότερο από τους άνδρες συναδέλφους τους κι όπως επισημαίνουν πολλοί ιστορικοί, η συνεισφορά τους δεν καταγράφεται σχεδόν πουθενά κι όλες είπαν ότι η μεγαλύτερη τους στεναχώρια είναι που ούτε καν οι οικογένειες τους δεν έμαθαν ποτέ τι κατάφεραν στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Δεξιόστραφα από πάνω αριστερά: η Μπέτι Γουέμπ, το Μπλέτσλεϊ Παρκ, η Τζόαν Τζόσλιν, η Τζόις Αϊλαρντ, οι κωδικογράφοι ο 1945 και η Γουέμπ στα 91, φωτογραφημένη το 2014, πηγή εφημερίδα Guardian. -Το πιο διάσημο «κορίτσι» του Μπλέτσλεϊ Παρκ Η Τζόαν Κλαρκ ήταν η μόνη γυναίκα που δούλεψε για την Ομάδα 8, προϊστάμενος της οποίας ήταν ο Άλαν Τούρινγκ που αποκωδικοποίησε τη γερμανική κρυπτογραφική συσκευή Enigma. Η Κλαρκ διετέλεσε αναπληρώτρια επικεφαλής αλλά ήταν κα το μακροβιότερο μέλος της ομάδας, ενώ για λίγο ήταν αρραβωνιασμένη με τον Τούρινγκ. Το 1939 στρατολογήθηκε στην Κυβερνητική Σχολή Κρυπτογράφησης από έναν καθηγητή της στο Κέιμπριτζ. Οι διακρίσεις της στα μαθηματικά ήταν ο λόγος. Όταν η Κλαρκ πήγε στο Μπλέτσλεϊ Παρκ της ανατέθηκε αρχικά, όπως συνηθιζόταν στα «κορίτσια» δουλειά γραφείου. Σε σύντομο διάστημα μετατέθηκε στην Ομάδα 8. Προκειμένου να πληρωθεί για την προαγωγή της, η Κλαρκ δηλώθηκε ως γλωσσολόγος καθώς η θέση της δεν ήταν προορισμένη για γυναίκα.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
September 2023
Categories |