XΡΥΣΟΥΛΑ ΚΑΤΣΑΡΟΥ // DISTAFF • ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ Με σπουδές σχεδίου μόδας, ενδυματολογίας και σκηνογραφίας, και όραμα να αλλάξει «την εικόνα που βλέπουμε σταματημένοι στο φανάρι», η Ιωάννα Κουρμπέλα πρότεινε για πρώτη φορά το 2003, μία ανατρεπτική αντίληψη μόδας, κράμα απλότητας και θεατρικότητας, ασφάλειας και ελευθερίας. To 2016 κέρδισε το Emerging Designer Award στη διεθνή έκθεση Pure London. Σήμερα, μιλάει στο Distaff για όσα την εμπνέουν, τις γυναίκες που ντύνει, τη χαρά της δημιουργίας αλλά και για την καλοκαιρινή της συλλογή, “CYCLADICLAND”, εμπνευσμένη από τον κυκλαδικό πολιτισμό. Όπως μας εξηγεί, με αυτήν την συλλογή λέει μια ιστορία που έχει ως φόντο το μπλε της θάλασσας, το λευκό της Κυκλαδίτικης αρχιτεκτονικής αλλά και τα χρώματα της γης, που συνθέτουν έναν τόπο διακοπών ακαταμάχητης ομορφιάς. Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τη μόδα; Έπαιξε ρόλο στην απόφασή σας το γεγονός ότι η οικογένειά σας ασχολούνταν με την ένδυση; Από πολύ μικρή με απασχολούσε η αισθητική και η λειτουργικότητα των αντικειμένων. Εκδήλωσα ενδιαφέρον για το σχέδιο και έτσι άρχισα μαθήματα στο λύκειο καθώς ήθελα να σπουδάσω αρχιτεκτονική. Αργότερα, σχεδόν ασυνείδητα ξεκίνησα τις σπουδές μου στο σχέδιο μόδας και συνέχισα με μαθήματα ενδυματολογίας και σκηνογραφίας. Σαφώς το γεγονός ότι όχι μόνο η οικογένειά μου αλλά και το γενικότερο περιβάλλον μου εμπλεκόταν στην παραγωγή και την εμπορία ενδυμάτων, αποτέλεσε κίνητρο και με έκανε να νιώθω οικειότητα με όλα τα πεδία της δουλειάς από πολύ νωρίς. Αυτό παράλληλα μου προσέφερε αρκετές γνώσεις και εμπειρίες που δύσκολα θα μπορούσα να είχα αποκομίσει υπό άλλες συνθήκες. Υπήρχα μέσα σε αυτή τη δουλειά πολύ νωρίτερα από την στιγμή που επέλεξα να ασχοληθώ η ίδια. Ποιοι ήταν οι σχεδιαστές που σας επηρέασαν στα πρώτα σας βήματα; Στο ξεκίνημά μου θαύμαζα την πιο avant garde σκηνή της μόδας. Η γλυπτική προσέγγιση στο ύφασμα, η διακριτικότητα στις χρωματικές επιλογές καθώς και η λογική του layering είναι στοιχεία που με ακολουθούν ακόμα και σήμερα. Ο μινιμαλισμός των Ιαπώνων σχεδιαστών όπως οι Yoji Yamamoto, Issey Miyake αλλά και η θεατρικότητα του Rick Owens αποτέλεσαν ερεθίσματα για οραματισμό στην αρχή της πορείας μου. Ποιά είναι η γυναίκα που έχετε στο μυαλό σας όταν σχεδιάζετε τα ρούχα σας; Όσον αφορά την έμπνευση πίσω από κάθε συλλογή, δεν έχω μία συγκεκριμένη προσωπικότητα όλα αυτά τα χρόνια, έχω όμως όλες τις γυναίκες που φορούν τα ρούχα μου. Οι κυρίες του περιβάλλοντός μου λειτουργούν ως μούσες, η κάθε μια για διαφορετικό λόγο, με ενδιαφέρει πολύ να μπορούν να φορεθούν οι δημιουργίες μου στην καθημερινότητα και πραγματικά πιστεύω πως όλες οι γυναικείες φιγούρες έχουν τόσο όμορφα όσο και δύσκολα σημεία τα οποία καλείσαι να αναδείξεις και να καλύψεις αντίστοιχα. Αυτός είναι και ο ρόλος μας σαν σχεδιαστές καθώς και η πρόκληση του συγκεκριμένου επαγγέλματος. Κατά καιρούς εμπνέομαι από κινηματογραφικούς ρόλους και λογοτεχνικούς χαρακτήρες καθώς επίσης από τη μουσική. Κατά κύριο λόγο όμως, η βάση κάθε συλλογής μου είναι η προσωπική μου επιθυμία να εκφράσω και να αποδώσω την ανάγκη μου για άνεση, ποιότητα και ομορφιά. Ποιες είναι οι πηγές έμπνευσής σας στο σχεδιασμό της κάθε κολεξιόν; Ας περάσουμε στην τωρινή σας κολεξιόν, την “CYCLADICLAND”. Μια κολεξιόν για ένα ιδιαίτερο καλοκαίρι. Όλες οι μορφές τέχνης αποτελούν πηγή έμπνευσης για εμένα και επιδιώκω να παρακολουθώ και να συμμετέχω όσο το δυνατόν περισσότερο σε καλλιτεχνικά δρώμενα, τόσο στη χώρα μας όσο και στο εξωτερικό. Στην συλλογή του φετινού καλοκαιριού, όπως αποκαλύπτει και ο τίτλος, η έμπνευση μου ήταν ο Κυκλαδικός πολιτισμός. Πρόκειται για έναν από τους σημαντικότερους πολιτισμούς, λίκνο της καλλιτεχνικής δημιουργίας και ο οποίος έχει αποτελέσει έμπνευση για πολλούς καλλιτέχνες στο πέρασμα του χρόνου. Επικεντρώθηκα σε αυτόν τον γεωγραφικό τόπο για αυτή την συλλογή, με σκοπό να πω μια ιστορία που έχει ως φόντο το μπλε της θάλασσας, το λευκό της Κυκλαδίτικης αρχιτεκτονικής αλλά και τα χρώματα της γης, συνθέτοντας την ακαταμάχητης ομορφιάς εικόνα που για όλο τον πλανήτη αποτελεί ένα ξεχωριστό τόπο διακοπών και που μέσα από την απλότητά του, μας επιτρέπει να ζούμε υπέροχα καλοκαίρια. Ήθελα λοιπόν τα ρούχα του φετινού καλοκαιριού να εναρμονίζονται με το φόντο λειτουργώντας υποστηρικτικά και ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο, την εμπειρία μας εκεί. Τι υλικά προτιμάτε; Έχετε αγαπημένα χρώματα και υφές; Προτιμώ τις φυσικές πρώτες ύλες όπως το βαμβάκι, το λινό και τη βισκόζη οι οποίες επιτρέπουν στο δέρμα να αναπνέει ελεύθερα ενώ παράλληλα δεν κρύβουν τον κίνδυνο πρόκλησης αλλεργιών και άλλων επιβλαβών επιπτώσεων στην υγεία. Από την αρχή της πορείας μου χρησιμοποιώ μόνο φυσικές πρώτες ύλες για αυτούς τους λόγους. Τα χρώματα των συλλογών μου φροντίζω να τα επιλέγω κάθε σεζόν με καθαρή ματιά από την προηγούμενη, παρακολουθώντας τις ανερχόμενες τάσεις και προγνώσεις της διεθνούς μόδας αλλά οι βασικότεροι παράγοντες είναι το να έχουν βάθος και ένταση όπως επίσης να είναι πλούσια και ζωντανά. Το μπλε σε όλες του τις αποχρώσεις είναι το αγαπημένο μου χρώμα. Οι σιλουέτες που επιλέγω να στα ρούχα μου είναι αυτές που μέσα από την απλότητα και την διακριτικότητά τους, επιτρέπουν στο σώμα να κινηθεί με αρμονία και ελευθερία. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο υπάρχει μια αλληλένδετη ροή ανάμεσα στις συλλογές μου και έτσι πολύ εύκολα μπορούν να συνδυαστούν οι επιλογές από παλαιότερες με νεότερες συλλογές με απόλυτη αρμονία, η διαχρονικότητα στο σχεδιασμό με απασχολούσε πάντα και αποτελούσε προτεραιότητα για εμένα. Συμμετέχετε στο κίνημα Sustainability in Fashion, πόσο σημαντικό είναι για το μέλλον της μόδας; Το κίνημα Sustainable Fashion αποτελεί τον μόνο δρόμο για να υπάρξει πραγματικό μέλλον στη μόδα. Όσο μεγαλώνει ο αριθμός των σχεδιαστών και των brands οι οποίοι υιοθετούν αυτή την φιλοσοφία και γραμμή παραγωγής, διασφαλίζεται κάθε μέρα όλο και περισσότερο η προστασία του πλανήτη μας. Τα τελευταία χρόνια η ανεξέλεγκτη εκμετάλλευση του είχε οδηγήσει στη καταστροφή του. Η αειφορία εξασφαλίζει υγιείς και δίκαιες συνθήκες εργασίας των ανθρώπων που εργάζονται στον κλάδο της ένδυσης καθώς και τη διατήρηση των γνώσεων που οι ίδιοι φέρουν όχι μόνο για τον τρόπο παραγωγής αλλά και των στοιχείων της εντοποιότητας του κάθε λαού.Αυτή τη φιλοσοφία επιδιώκουμε ως εταιρεία από την αρχή της λειτουργίας μας, επιλέγοντας φυσικές πρώτες υλες κυρίως από ΄Ελληνες παραγωγούς και διατηρώντας την παραγωγή μας εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα προσπαθούμε να ενισχύσουμε την εγχώρια πολιτιστική κληρονομιά καθώς και οικονομία. Έχει η ελληνική μόδα θέση στη διεθνή σκηνή; Είναι εύκολο να απευθυνθεί σε διεθνές κοινό; Σαφέστατα η ελληνική μόδα έχει θέση στην διεθνή σκηνή κάτι που τα τελευταία χρόνια γίνεται όλο και πιο αισθητό. Πλέον στα μεγαλύτερα ονόματα του χώρου και στους επιφανέστερους και αξιολογότερους δημιουργούς ακούγονται μεταξύ άλλων και πολλά ελληνικά, γεγονός θετικό και ενθαρρυντικό καθώς αναδεικνύει τις δυνατότητες και τον πολύπλευρο χαρακτήρα του ελληνικού πνεύματος. Αυτά που κυρίως είναι απαραίτητα πέρα από την δημιουργική διαδικασία, είναι η σκληρή δουλειά, ο σωστός προγραμματισμός και το σωστά στοχευμένο marketing ώστε να μπορέσει ένα brand που προέρχεται από μία χώρα μικρή σε δυναμική όπως η Ελλάδα αλλά με πλούσια ιστορία, να συναγωνιστεί τα μεγάλα brands του εξωτερικού και να απευθυνθεί σε ένα μεγαλύτερο και διεθνές κοινό. Η πανδημία έφερε αλλαγές. Πόσο επηρεαστήκατε από τα νέα δεδομένα και πως θα ανταποκριθείτε; Πιστεύετε ότι η μόδα θα οπτικοποιήσει αυτές τις «αλλαγές»; Οι πανδημία έχει φέρει αρκετές αλλαγές ως τώρα στον κλάδο μας, κάποιες από τις οποίες ήταν άμεσα αισθητές και κάποιες πιστεύω πως θα γίνουν αντιληπτές σε βάθος χρόνου. Σίγουρα επηρεαστήκαμε όπως και όλοι ανεξαρτήτως κλάδου καθώς πολύ γρήγορα χρειάστηκε να προσαρμοστούμε σε μια νέα πραγματικότητα και να μάθουμε από την αρχή να αντιμετωπίζουμε καθημερινές για εμάς λειτουργίες πολύ διαφορετικά. Προσπαθούμε ωστόσο να παραμένουμε αισιόδοξοι, έχοντας τη ματιά μας στραμμένη στο μέλλον. Η δική μας μέριμνα σαν brand σε μια τόσο αβέβαιη περίοδο, είναι να διατηρήσουμε τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που με κόπο και συνεχή δουλειά καταφέραμε να παγιώσουμε στο σχεδιασμό και την παραγωγή μας χωρίς να θυσιάσουμε την «ελληνικότητα» και την αισθητική που ξεχωρίζει τις συλλογές μας. Αυτές οι αλλαγές είναι αν μη τι άλλο αναμενόμενο να οπτικοποιηθούν. Πιστεύω πιο αισθητές θα είναι στο καλλιτεχνικό κομμάτι της μόδας όπως τα χρώματα και το life style των ρούχων καθώς όπως και ο τρόπος που από εδώ και πέρα θα καταναλώνουμε είτε περισσότερο είτε λιγότερο, είτε local ή online. Κλείνοντας, τι είναι μόδα για εσάς; H χαρά της δημιουργίας.
0 Comments
Γεωμετρικές φόρμες και μοτίβα ζωντανεύουν ήρωες από την ελληνική μυθολογία και «μεταμορφώνονται» σε τσάντες και κοσμήματα από τα χέρια των Artpeckers Το ταξίδι τους ξεκίνησε το 2015 σε ένα μικρό εργαστήριο στην Καλαμαριά Θεσσαλονίκης από τον Κίμωνα (πολιτικό μηχανικό), την Έλλη και τον Δημήτρη (αρχιτέκτονες μηχανικούς). Είχαν την ανάγκη να δημιουργήσουν μοναδικά αντικείμενα εμπνευσμένα από την ελληνική μυθολογία, με χαρακτήρα, που θα μπορούσαν να διηγηθούν μια ιστορία μέσα από τη γλώσσα του σύγχρονου σχεδιασμού. Γεωμετρικές φόρμες και μοτίβα, εφαρμοσμένα σε κοσμήματα και αξεσουάρ, δίνουν μορφή σε ιστορίες εμπνευσμένες από την ελληνική μυθολογία και τα ελληνικά έθιμα. Οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται, αγοράζονται από Έλληνες κατασκευαστές - προμηθευτές και κατασκευάζονται αποκλειστικά στην Ελλάδα μέσα στα εργαστήρια των ARTPECKERS και των συνεργατών τους. Το μεράκι της ομάδας για δημιουργία δίνει ζωή και ώθηση για πειραματισμό με διάφορα υλικά. Βασισμένοι σε νέες ιδέες αναπτύσσουν διαρκώς τις συλλογές τους με στόχο οι ιστορίες από την Ελλάδα να ταξιδέψουν σε κάθε άκρη του κόσμου. Όλα αυτά τα χρόνια, έχουν 3 ολοκληρωμένες σειρές (Twelve, Heptagon, Odyssey), ενώ η μεγαλύτερη στιγμή τους είναι η βράβευση του «2 in 1 backpack» με το Iron A’ Design Award στην Ιταλία στην κατηγορία Fashion & Travel Accessories. Πρόκειται για σακίδιο πλάτης που αποτελείται από δύο τμήματα: από τη βάση και από το πάνω τμήμα που αποσπάται με φερμουάρ το οποίο είναι ραμμένο στο πίσω μέρος της βάσης. Το πάνω τμήμα αφού αποσπαστεί μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ανεξάρτητα ως τσαντάκι αφού υπάρχει κρυφό δερμάτινο λουράκι που τραβιέται και φερμουάρ. Έτσι το “Τwo in One backpack’’ μπορεί να χρησιμοποιηθεί με τρεις τρόπους: 1) ως σακίδιο με ενσωματωμένο το πάνω τμήμα του ή 2) ανεξάρτητα το πάνω τμήμα του ως απλό τσαντάκι ή 3) μόνο η βάση του. Το κατάστημά τους βρίσκεται στην Βαλαωρίτου 12, Θεσσαλονίκη, ενώ δημιουργίες τους διατίθενται και στο e-shop, https://www.artpeckers.com Το 2000, η Verónica Echenique Almeida, φτάνει στο λιμάνι των Χανίων στις 6 το πρωί «και μένει με το στόμα ανοιχτό». Σ’ ένα παγκάκι την πήρε ο ύπνος με ένα χαμόγελο στα χείλη. Είχε ερωτευτεί κι αποφάσισε να αγκυροβολήσει στα Χανιά και να ασχοληθεί με το κόσμημα και είκοσι χρόνια μετά, ξετυλίγει για το Distaff την ιστορία της. Lotte Neumann, Ελένη Κουκουλάκη και Verónica Echenique Almeida «Στην Ισπανία, οι γυναίκες ανέκαθεν κρατούσαν το επίθετό τους και μετά το γάμο. Έτσι, όλοι οι άνθρωποι εκεί έχουν δύο επίθετα, και του πατέρα και της μητέρας. ALMEIDA είναι το δεύτερο επίθετό μου, αυτό της μητέρας μου. Ονόμασα έτσι την επιχείρησή μου προς τιμήν του παππού μου, όπου κι εκείνος ήταν χειροτέχνης και είχε επίσης ονομάσει το μαγαζί του “ALMEIDA” στη Χώρα των Βάσκων», μας εξηγεί το πώς έδωσε το όνομα στο κατάστημα της. «Μητέρα ενός κοριτσιού 2 ετών και με κίνητρο την ανάγκη για δημιουργικότητα και οικονομική ανεξαρτησία, το 2006 άνοιξα το δικό μου μαγαζί κοσμημάτων στην οδό Θεοτοκοπούλου, της παλιάς πόλης των Χανίων, με τη βοήθεια του τότε συντρόφου μου. Τα χρόνια κοντά του μού μετέδωσαν το πάθος για το χρυσό, το ασήμι, τις πολύτιμες και ημιπολύτιμες πέτρες» Ωστόσο, η «δυσκολία του ωραρίου των καταστημάτων στην τουριστική περιοχή της πόλης και η φιλοσοφία της αποτελεσματικής ομαδικότητας», εξηγεί «με οδήγησαν στο να συνεργαστώ με άλλες δύο γυναίκες - μητέρες και καλλιτέχνιδες:
Ο τρόπος δουλειάς τους συνδυάζει τις προσωπικότητες τους και τις ανησυχίες τους όπως μας λέει η Verónica: «Αν και μικρή η ομάδα μας, αφιερώνουμε μια επιπλέον μέρα το μήνα, για να συζητήσουμε τυχόν ανησυχίες για διάφορα θέματα που μπορούν να προκύψουν με τους πελάτες ή για τη δημιουργία των κοσμημάτων μας και την επίτευξη των στόχων μας». «Τα ταξίδια από μόνα τους αποτελούν ευχαρίστηση! Για εμάς η επιτυχία είναι διπλή αφού μία φορά το χρόνο πηγαίνουμε σε μακρινές χώρες του κόσμου αλλά και σε διάφορες εκθέσεις στην Ευρώπη για να προμηθευτούμε την πρώτη ύλη μας». Κι εκτός από τα υλικά, τα ταξίδια αποτελούν και σπουδαία πηγή έμπνευσης: «Εκεί βρίσκουμε την έμπνευση για τις δημιουργίες μας. Οι πολύτιμες και ημιπολύτιμες πέτρες που αγοράζουμε, τα χρώματα των υφασμάτων «σάρι» στην Ινδία και «καπουλάνα» στην Αφρική, το χαμόγελο του κόσμου, ένας περίπατος στο βουνό ή μια επίσκεψη στην αίθουσα με τους νέους δημιουργούς της Ευρώπης στην έκθεση του Μονάχου και της Αθήνας, τρέφουν τη φαντασία μας και σαν ομάδα μας δένουν ακόμα περισσότερο». «Στα ταξίδια αυτά κινούμαστε μόνες μας σε ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον, με αποτέλεσμα το συναίσθημα της γυναικείας αλληλεγγύης να μεγαλώνει. Στα εργοστάσια αλλά και στα σπίτια που πηγαίνουμε, ακόμα και σήμερα ο ρόλος της γυναίκας είναι περιορισμένος. Όπου κι αν πάμε, οι γυναίκες που περνάνε χάντρες, που σερβίρουν φαγητό και που χαμογελούν, μας δίνουν πολλή δύναμη και κουράγιο για να προχωρήσουμε το έργο μας». «Έμπνευση όμως παίρνουμε και από τους ίδιους τους πελάτες μας, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να κάνουν τις δικές τους προτάσεις πάνω στα σχέδιά μας, ώστε να προσθέσουν την προσωπική τους πινελιά». Όπως όμως τονίζει η Verónica, οι κόρες τους (πέντε στο σύνολο, από 7 έως 20 ετών), είναι η βασική τους κινητήρια δύναμη: «Εκτός όμως από την ευχαρίστηση αυτής της δουλειάς, της εξέλιξης της δημιουργικότητας μας και της οικονομικής ανεξαρτησίας μας, το μεγαλύτερο κίνητρο για να δουλεύουμε μ’ αυτόν τον τρόπο και μ’ αυτές τις αρχές, μας το δίνουν οι κόρες μας. Αυτές μας κρατούν ενήμερες για τις νέες τάσεις, μας προτείνουν κι άλλους συνδυασμούς χρωμάτων αλλά και ανανεώνουν τη λίστα με μουσική, που ακούγεται στο μαγαζί. Γι’ αυτές θέλουμε να σταθούμε ως παράδειγμα, ελπίζοντας ότι ακολουθώντας έναν τρόπο ζωής όπου, αυτό που μετράει είναι η χαρά, η συνεργασία, η δικαιοσύνη, η υπευθυνότητα, η δημιουργικότητα και η αλληλεγγύη, κάποια στιγμή θα γίνουν επιτυχημένες γυναίκες. XΡΥΣΟΥΛΑ ΚΑΤΣΑΡΟΥ // DISTAFF • ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ Ο αργαλειός ως οικιακό εργαλείο είναι αρχαιότατο. Η Πηνελόπη ύφαινε τη μέρα και ξεΰφαινε τη νύχτα για να ξεγελά με τον τρόπο αυτό τους "μνηστήρες". Η θεά Αθηνά στην αρχαιότητα προστάτευε την υφαντική τέχνη γι' αυτό ονομαζόταν "Εργάνη Αθηνά". Πολλά από τα δημοτικά μας τραγούδια είναι αφιερωμένα στο αργαλειό και την ύφανση. Και η ιστορία του συνεχίζεται με το χτες να συναντάει το σήμερα μέσα από τις δημιουργίες του Argalios των Ηλία Πολίτη και Kατερίνας Κακουσίου η οποία συστήνει στους αναγνώστες του Distaff τις δημιουργίες τους. Η πρώτη ερώτηση είναι πολύ… προφανής: Πώς αποφασίσετε να χρησιμοποιήσετε τον αργαλειό; Είχατε κάποια εξοικείωση με τη χρήση του; Όλα ξεκίνησαν από ένα παιχνίδι που κάναμε δώρο στα κορίτσια μας τα Χριστούγεννα του 2011. Ήταν ένας μικρός αργαλειός (παιχνίδι). Είχα μνήμες από τη γιαγιά μου η οποία ύφαινε, κι έτσι μπήκα στη διαδικασία να τις ανασύρω και να δείξω στα κορίτσια πως λειτουργεί ο αργαλειός. Η αγάπη μου για την παράδοση με ώθησε να ασχοληθώ πιο ουσιαστικά με την τέχνη της υφαντικής. Γι’ αυτό παρακολούθησα μαθήματα υφαντικής στο δήμο Μοσχάτου για δύο χρόνια. Πότε ξεκίνησε τη δραστηριότητα της η Argalios; Ποιες οι δυσκολίες στην αρχή; Στα τέλη του 2013 ξεκίνησε η δραστηριότητα της Argalios η οποία είναι μια αστική οικοτεχνία. Εγώ ασχολούμαι με την σχεδίαση, ύφανση και την κατασκευή των φακέλων, ο σύζυγός μου (Ηλίας Πολίτης) με την επικοινωνία και την προώθηση και τα παιδιά μας ασχολούνται με τη φωτογράφηση, τα social media και την επικοινωνία μας με το εξωτερικό. (το όνομα επιλέχτηκε γιατί επιθυμία τους ήταν να γίνει ευρέως γνωστή η ελληνική ονομασία του εργαλείου της υφαντικής, αργαλειός) Οι δυσκολίες στην αρχή ήταν να εμπιστευθούν κάποιοι χώροι και καταστήματα τη δουλειά μας και να τοποθετήσουν τα προϊόντα μας στα ράφια τους. Σύντομα εμπιστεύθηκαν τη δουλειά μας πωλητήρια μουσείων(Μουσείο Μπενάκη, Μουσείο Λαϊκής Τέχνης, Μουσείο Λαϊκών Οργάνων) κι έτσι άνοιξε ο δρόμος για να μπούμε και σε κάποια concepts stores. Πόσο χρονοβόρο είναι να κατασκευαστούν οι φάκελοι; H διαδικασία κατασκευής ενός φακέλου είναι αρκετά χρονοβόρα. Χρειάζεται περίπου 4-5 ώρες για να ολοκληρωθεί. Τι υλικά χρησιμοποιείτε; Χρησιμοποιούμε κατά βάση βαμβακερά νήματα. Σε κάποιες δημιουργίες χρησιμοποιούμε και μεταλλικά νήματα για να δώσουμε ένα διαφορετικό αποτέλεσμα. Από πού αντλείτε την έμπνευση σας για τα σχέδια; Τα σχέδιά μας προέρχονται από παραδοσιακά μοτίβα, ιδωμένα με μια αφαιρετική και σύγχρονη ματιά. Οι φάκελοι με τη χαρακτηριστική φούντα στην άκρη, είναι το σήμα κατατεθέν μας. Πού βρίσκουμε τις δημιουργίες σας;
Τις δημιουργίες μας μπορείτε να βρείτε στο πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη, στο πωλητήριο του Μουσείου Λαϊκής Τέχνης, σε boutique ξενοδοχείων και σε concepts stores στα ελληνικά νησιά. Επίσης σε e-shops στην Αυστραλία, στην Αγγλία και στη Μάλτα. Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον; Τα σχέδια μας για το μέλλον είναι να γίνει η δουλειά μας αναγνωρίσιμη σε περισσότερο κόσμο ίσως λαμβάνοντας μέρος σε μια έκθεση του εξωτερικού Ο σκοπός μας είναι η διάσωση και η διάδοση της υφαντικής τέχνης μέσα από ένα σύγχρονο χρηστικό αντικείμενο. Μια μοναδική δημιουργός – καλλιτέχνης, η Γιώτα Ζαγγλέ ξετυλίγει στο Distaff και την Φραντσέσκα Αλεξοπούλου Πετράκη το νήμα της ιστορία της που ξεκινάει κάπου στη Λάρισα και φτάνει στην Οία της Σαντορίνης, τη δική της «Ιθάκη». Είναι ένα γελαστό κορίτσι, με ελεύθερο πνεύμα, γεμάτη αισιοδοξία. «Είναι η χαρά της ζωής» λένε γι’ αυτήν οι φίλοι της. Κατάγεται από τη Λάρισα (κάπου εκεί γύρω) αλλά εδώ και χρόνια ξεκίνησε μια θηλυκή Οδύσσεια ψάχνοντας για μια ενδιαφέρουσα ζωή. Πάνω από 10 χρόνια (περίπου) ζει στη Σαντορίνη, προσπαθώντας να «υπάρξει» και εκεί αλλά και μέσα στον δύσκολο κόσμο μας (γενικά). Τα τελευταία χρόνια κατασκευάζει μόνη της καταπληκτικές τσάντες, πορτοφόλια κι άλλα δερμάτινα είδη. Τι ακριβώς είναι το Iotas handmade bags και πως είχες την ιδέα να το ξεκινήσεις; Το Iotas handmade bags ξεκίνησε τελείως τυχαία, αρχικά με την ιδέα «Του χεριού καμώματα» όνομα που είχα δώσει για τα πρώτα μου χειροποίητα είδη, χρησιμοποιώντας τσόχες για κοσμήματα και μετά για θήκες κινητού. Δεν λένε ότι η αρχή είναι το ήμισυ του παντός; Ε, έτσι το ένα έφερε το άλλο κ δημιουργήθηκε η ιδέα του Iotas handmade bags. Τι υλικά προτιμάς / αγαπάς να χρησιμοποιείς, τι δυσκολίες συναντάς; Είχα ξεκινήσει με τσόχες αλλά το υλικό με περιόριζε στην δημιουργία κ την υλοποίηση των ιδεών μου. Η τσόχα είναι αγαπημένο υλικό αλλά δεν είναι μεγάλης αντοχής με αποτέλεσμα να μην μπορώ να δημιουργήσω αυτό που ήθελα. Στην συνέχεια βρήκα την δερματίνη, ένα αξιόπιστο υλικό κ με την δερματίνη έμαθα την τεχνική που απαιτούνταν. Είμαι αυτοδίδακτη, μόνη μου βρήκα τους τρόπους κατασκευής και πλέον χρησιμοποιώ αποκλειστικά δέρμα, έχοντας αποκτήσει την τεχνική (στην πορεία απέκτησα και την σχετική πιστοποίηση χειροτέχνη από την αρμόδια κρατική επιτροπή), που με οδήγησε στο να δημιουργώ μοναδικά χειροποίητα κομμάτια. Λατρεύω το δέρμα. Από που εμπνέεσαι για τα έργα σου; Από τα παιδικά μου χρόνια με εμπνέει η φύση, και αυτό έγινε πιο ισχυρό από την στιγμή που βρέθηκα στο νησί της Σαντορίνης, ένα μέρος απαράμιλλης ομορφιάς, ηφαιστειακών χρωμάτων, που χρησιμοποιώ και στην δουλειά μου όπως και η άγρια ομορφιά του νησιού, που σε καθηλώνει. Κάποια λίγα δείγματα από τις δημιουργίες μου, που φαίνονται στις φωτογραφίες, μπορούν να δείξουν και τον τρόπο που δουλεύω και σκέφτομαι. Είναι τόσο μεγάλη η έμπνευση που μου δημιουργείται από το εξωτερικό περιβάλλον κάνοντάς με να νιώθω ικανοποίηση ως προς το αποτέλεσμα. Πιστεύω ότι και σε όσους αγοράζουν τις δημιουργίες μου τα συναισθήματα μεταβιβάζονται και έτσι οι τσάντες μου είναι όχι μόνο προϊόν προς χρήση αλλά κυρίως αναμνήσεις από ένα τόσο εξαιρετικό νησί. Έχουν ανταπόκριση στον κόσμο τα έργα σου; Η δουλειά μου, μου έχει προσφέρει την δυνατότητα να με μάθουν άνθρωποι από διάφορα μέρη του πλανήτη, άλλοι επειδή επισκέπτονται το νησί και άλλοι επειδή μαθαίνουν την δουλειά μου από το διαδίκτυο. (https://www.facebook.com/iotashandmadebags/ , http://www.iotahm.com/) Ο θαυμασμός τους για τις δημιουργίες μου είναι και η ανταπόδοση των κόπων μου. Εκτός από τις δικές μου ιδέες που υλοποιώ, φυσικά δέχομαι και παραγγελίες που είναι κάτι εντελώς προσωπικό, όπως το φαντάζεται ο αγοραστής. Πρόσφατα, επισκέπτρια στο νησί επικοινώνησε ξανά μαζί μου για να τις φτιάξω μια τσάντα που θα της θύμιζε το νησί όπως εκείνη το είχε αποτυπώσει στην μνήμη της, μετά την επίσκεψή της στην Σαντορίνη. Η μακρά εμπειρία μου στον συνδυασμό των χρωμάτων και σχημάτων νομίζω πως έφερε το ποθητό αποτέλεσμα. Έτσι η αγοράστρια της δημιουργίας μου, μπορεί να λέει ότι φέρει πλέον μαζί της την Σαντορίνη κάθε φορά που κρατά την τσάντα μου. Τι ήταν αυτό που έφερε την Γιώτα εδώ, στα σοκάκια της Καλντέρας. Ποιο είναι το δικό σου παραμύθι; Για μένα είναι το παραμύθι που έγινε πραγματικότητα. Η απόφαση μου να έρθω στη Σαντορίνη ήταν για προσωρινά ("ουδέν μονιμότερον"...όπως λέμε). Όμως για να αστειευτώ, το δικό μου μότο εκείνη την εποχή ήταν ,"ήρθα για προσωρινά-μόνιμα"(γελάει). Η θετική αύρα του νησιού όμως, με κράτησε στα ξακουστά καλντερίμια της Οίας που δύσκολα τα προσπερνά κάποιος. Ο κάθε επισκέπτης φτιάχνει το δικό του παραμύθι στο νησί. Θα ήθελα πολύ να πιστεύω ότι είμαι μέρος αυτού του παραμυθιού με τις μοναδικές χειροποίητες δημιουργίες μου. Αν ήσουν σε αυτή την καμπή της ζωής σου που επέλεξες την Σαντορίνη και μπορούσες να αλλάξεις προορισμό, που θα πήγαινες; Πάλι εδώ θα γυρνούσα, αφού η Σαντορίνη με έχει μαγέψει κι αυτό το ξέρουν καλά όσοι με γνωρίζουν. Κάποιες φορές, τυχαίες επιλογές μπορεί να μας δείχνουν τον δρόμο που "κουμπώνουμε" καλύτερα. Παντού σ' όλο τον κόσμο υπάρχουν υπέροχα μέρη, όμως καθένας μας , όπως και εγώ, κάποια στιγμή μοιάζει να "δένει" καλύτερα κάπου. Έχει φαίνεται και το νησί της Σαντορίνης τις δικές του χρωματιστές κλωστές, όπως αυτές που χρησιμοποιώ και εγώ όταν ράβω τις τσάντες μου και δημιουργώ ηλιοβασιλέματα, ουράνια τόξα και θάλασσες μοναδικές. Σε έχει επηρεάσει η Σαντορίνη, σε έχει αλλάξει; Γιατί είσαι εδώ σχεδόν δέκα χρόνια; Η γοητεία του νησιού, με βοηθά να εξελίσσομαι δημιουργικά. Η φύση και το τοπίο αποτελούν αστείρευτη πηγή έμπνευσης. Η αίσθηση που έχω είναι σαν να είχα έρθει εχτές στο νησί. Η προσωπική μου πορεία στο νησί της Σαντορίνης δεν είναι τίποτε άλλο από συνεχόμενες νέες ευκαιρίες εξέλιξης. Πριν από δέκα χρόνια που βρέθηκα στη Σαντορίνη, ξεκίνησα κάπως διστακτικά, να με μάθει ο κόσμος, ο επισκέπτης του νησιού αλλά και ο ντόπιος. Η γνωριμία που έκανα και συνεχίζω να έχω με όλον αυτόν τον κόσμο με επηρεάζει πάντα θετικά. Θα την παρομοίαζα με άσβεστη φωτιά που δεν καίει, αλλά ζεσταίνει τις σχέσεις. Σε έχει επηρεάσει η Σαντορίνη, σε έχει αλλάξει; Γιατί είσαι εδώ σχεδόν δέκα χρόνια; Η γοητεία του νησιού, με βοηθά να εξελίσσομαι δημιουργικά. Η φύση και το τοπίο αποτελούν αστείρευτη πηγή έμπνευσης. Η αίσθηση που έχω είναι σαν να είχα έρθει εχτές στο νησί. Η προσωπική μου πορεία στο νησί της Σαντορίνης δεν είναι τίποτε άλλο από συνεχόμενες νέες ευκαιρίες εξέλιξης. Πριν από δέκα χρόνια που βρέθηκα στη Σαντορίνη, ξεκίνησα κάπως διστακτικά, να με μάθει ο κόσμος, ο επισκέπτης του νησιού αλλά και ο ντόπιος. Η γνωριμία που έκανα και συνεχίζω να έχω με όλον αυτόν τον κόσμο με επηρεάζει πάντα θετικά. Θα την παρομοίαζα με άσβεστη φωτιά που δεν καίει, αλλά ζεσταίνει τις σχέσεις. Μπορεί μια γυναίκα μόνη να κάνει μια “επανεκκίνηση” στη ζωή της και ποιο το τίμημα του restart; Όλοι μας μπορούμε να κάνουμε μια επανεκκίνηση εάν κ όταν το θέλουμε. Η ζωή, σου δείχνει κάποια σημάδια....και εκεί είναι που λες...πάμε και ότι γίνει...με πολλούς φόβους, πολύ υπομονή, επιμονή και εμπιστοσύνη. Και όπως λέει και ένας αγαπημένος φίλος, η θα τα καταφέρεις η όχι! Αν σου πρότεινε μια μεγάλη «φίρμα» να σε απορροφήσει, τι θα έκανες; Είναι κάτι που δεν έχω σκεφτεί. Πιστεύω ότι η ένταξη μου σε μεγάλες φίρμες προϋποθέτει άλλες διαδικασίες που εγώ δεν γνωρίζω. Βέβαια, ποτέ δεν ξέρουμε τι μας επιφυλάσσει η ζωή. Εγώ βλέπω το μέλλον αλλά πατάω πάντα στο παρόν, δημιουργώ και εξελίσσω την δουλειά μου. Το όφελός μου είναι η θετική ανταπόκριση του κόσμου, που γίνονται φίλοι πολλές φορές, γιατί τους δίνω κάτι από μένα. Έτσι δεν νιώθει άλλωστε κάθε χειροτέχνης-καλλιτέχνης; Σε ανησυχεί το άμεσο μέλλον λόγω της πανδημίας του κορονοϊού; Κανείς δεν περίμενε κάτι παρόμοιο να συμβεί, άλλωστε τέτοια φαινόμενα πανδημίας είχαν τουλάχιστον 100 χρόνια να εμφανιστούν στον πλανήτη και να επηρεάσουν όλες τις κοινωνίες. Μπήκαμε στο 2020 με δυναμικά βήματα που βασίζονταν στις προβλέψεις, πιστεύω όλων των επιχειρηματιών, για μια ακόμα τουριστική άνθηση της καλοκαιρινής και όχι μόνο, περιόδου στο νησί. Τώρα όμως βιώνουμε μια εντελώς διαφορετική κατάσταση. Απρόσμενη και αβέβαιη. Ποιός μπορεί να γνωρίζει με σιγουριά πώς θα εξελιχθεί και θα καταλήξει όλη αυτή η πρωτόγνωρη κατάσταση; Γνωρίζοντας όλα αυτά, ψάχνω πάντα να βρω άλλες διεξόδους για να προωθήσω την δουλειά μου και τις δημιουργίες μου. Στην περίοδο της καραντίνας, συνέχισα να κάνω ότι έκανα και στο παρελθόν στο εργαστήρι μου. Οι ιδέες πολλές, ο χρόνος πολύς με εξαιρετικά αποτελέσματα. |